MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

 

Publikace nabízí inspiraci, jak začlenit romskou literaturu a příběhy do výuky, rozvíjet čtenářskou gramotnost i interkulturní kompetence a podporovat pozitivní vnímání romské identity.

Mezinárodní den Romů není jen slavnostním dnem, ale i výzvou k aktivitě. Vzdělávání má obrovskou moc – může bořit předsudky, budovat respekt a otevírat nové příležitosti. Proto je naším cílem podporovat školy, aby vnímaly rozmanitost jako obohacení, ne jako překážku,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.

Chceme pedagogy podpořit v tom, aby romské děti mohly ve škole zakoušet přijetí, úspěch a hrdost. Síla příběhů – a zejména těch romských – má potenciál měnit postoje i klima celé třídy,“ připomněla vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny Lucie Fuková.

NPI si uvědomuje závazek k tématu, které bohužel nemívá vždy tolik pozornosti, jakou by si jistě zasloužilo. Jsem moc rád, že se letos podařilo připravit sympatický, praktický a snadno přístupný materiál, který pojímáme také jako výzvu k zapojení všech,“ řekl k tematickému vzdělávacímu materiálu Tomáš Machalík, ředitel odboru Podpora žáků, poradenství a společné vzdělávání v NPI.


Problematika rovného přístupu ke vzdělávání romských dětí zůstává v České republice stále aktuální. MŠMT proto prostřednictvím NPI realizuje projekt pilotující možné přístupy vedoucí k desegregaci. V jeho rámci dochází k systémové podpoře zřizovatelů a škol v deseti obcích a městských částech, kde se zaměřují na prevenci a potírání etnické segregace ve školství. Podobný projekt, ovšem v jiných lokalitách, realizuje také Agentura sociálního začleňování Ministerstva pro místní rozvoj, se kterou MŠMT a NPI úzce spolupracují, s cílem navzájem se doplňovat a obohacovat o získaná data. Zároveň jsou v legislativním procesu připraveny návrhy změn školského zákona, které se týkají poradenských služeb, financování škol a podpůrných pedagogických pozic. Cílem uvedených kroků je snižovat vzdělávací nerovnosti a vytvářet vstřícné a motivující prostředí pro každé dítě – bez ohledu na jeho původ.



MŠMT zve pedagogy k využití připravených materiálů nejen v souvislosti s 8. dubnem, ale v průběhu celého školního roku. Literární ukázky, výukové inspirace i konkrétní příběhy romských autorů mohou být přirozenou součástí běžné výuky – a přispívat k tomu, aby každé dítě mohlo vnímat školu jako své místo.

Další aktuality

21. říjen 2025

Budoucnost ČR závisí na dovednostech

Česko čelí výzvám v oblasti rozvoje dovedností – od nízké účasti dospělých na vzdělávání až po potíže podniků se získáváním pracovníků a pracovnic. Infografiky Cedefopu přinášejí přehled o tom, jak si v těchto oblastech stojíme ve srovnání s ostatními zeměmi.

Číst více

15. říjen 2025

Pozvánka na konferenci: Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých

Zveme vás na konferenci Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých, která se uskuteční 12. listopadu v Praze. Akce představí inspirativní organizace, které propojují učení se zážitkem, komunitou a nevšedními metodami.

Číst více

13. říjen 2025

Mezinárodní vzdělávací událost tohoto podzimu se jmenuje Future Port Youth 2025

Globální technologická konference v angličtině se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.

Číst více

03. říjen 2025

Rakousko: učňovská vzdělávací platforma

Rakouská platforma Wîse up nabízí vzdělávací obsah na podporu duálního odborného vzdělávání. Ucelené digitální programy pro učně a učnice posilují flexibilitu a individuální přístup k profesní přípravě.

Číst více

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více