Koncept průřezového rozvoje digitální gramotnosti dětí a žáků se ověřoval v letech 2019–2020 v mateřských, základních a středních školách. V RVP PV není v současnosti digitální kompetence vymezena, přesto je v očekávaných výstupech implicitně obsažena a je vhodné, aby k jejímu rozvíjení v předškolním vzdělávání učitelé směřovali. Rozvoj digitální kompetence žáků je v RVP ZV (2021) zpracován v podobě nového cíle základního vzdělávání a nové klíčové kompetence.
SPOLEČNÉ INSPIRACE
Materiály Národního kabinetu předškolního a prvostupňového vzdělávání
- Digitální kompetence a bezpečnost
- Digitální kompetence – využití digitálních technologií
- Digitální kompetence – význam technologií
- Digitální kompetence – data a digitální obsah
- Digitální kompetence – ovládání, využívání zařízení
- Digitální kompetence – vytváření digitálního obsahu
Šest souborů recenzovaných materiálů vytvořených v Národním kabinetu předškolního a prvostupňového vzdělávání je uspořádáno podle jednotlivých oblastí digitální kompetence do myšlenkových map. U každé oblasti najdete výstupy, od předškolního vzdělávání přes 3. ročník až k 5. ročníku ZŠ, propojené s konkrétními aktivitami, které k jejich naplnění směřují.
Jak na rozvoj digitální kompetence v MŠ a na 1. st.
Webinář představuje metodickou příručku „Digitální kompetence pro všechny“. Ta je zpracována v netradičním interaktivním prostředí a obsahuje náměty na rozvoj digitální kompetence u dětí v mateřské škole a u žáků na 1. stupni základní školy.
Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání
Metodický materiál vznikl jako nástroj, který může učiteli usnadnit stanovovaní́ výukových cílů a zároveň poskytuje podporu pro sledování pokroku dětí a žáků v rozvoji digitální gramotnosti. Ukazuje nejen na to „co“ učit, ale především „jak“ učit, aby každé dítě a každý žák dosáhl v daném období svého maximálního rozvoje v dané oblasti.
Projekt TIO
Metodický materiál k podpoře rozvoje digitální gramotnosti dětí. Cílem materiálu je prostřednictvím robůtka, jehož jméno v sobě nese nejen jeho oblíbené slovní spojení „ty jo“, ale především základní myšlenku příběhů – Technologie Informace Objevy, přiblížit dětem a žákům téma komunikace, etiky a bezpečí v digitálním světě.
Algoritmizace s využitím robotických hraček pro děti do věku 8 let
Publikace představuje ucelený soubor metodicky zpracovaných námětů a postupů, které vedou k rozvoji informatického myšlení. Materiály se zaměřují na rozvoj prostorového vnímání, které umožňuje chápat vztahy mezi jednotlivými předměty nebo předměty a námi, a je důležité pro rozvoj matematických dovedností.
SPECIFICKÉ PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Digitální technologie v mateřské škole
Cílem publikace je ukázat, jak na rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení u dětí v mateřské škole.
Digitální technologie v preprimárním vzdělávání
Sada přednášek se zabývá rozvojem digitální gramotnosti a informatického myšlení dětí předškolního věku.
Digitální technologie v preprimárním vzdělávání
Vzdělávací materiál pokrývá téma týkající se rozvíjení informatického myšlení u dětí předškolního věku v oblastech algoritmizace, robotických hraček, dětských programovacích prostředí aj.
SPECIFICKÉ PRO PRVOSTUPŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Rozvoj digitální kompetence v oborech
Oborové stránky nabízejí formulace vzdělávacích strategií, které v konkrétní vzdělávací oblasti mohou vést k utváření́ a rozvíjení digitální kompetence, dále ukázky očekávaných výstupů pro 3. očník (1. období) a 5. ročník (2. období). Naleznete zde i konkrétní náměty do výuky.
Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
První video ze seriálu pro prvostupňové učitele je věnováno ukázkám konkrétních činností, které se neváží k jednomu konkrétnímu předmětu, ale vycházejí z každodenních situací a potřeb žáků.
Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni ZŠ, předmět Český jazyk
Druhý díl je věnován ukázkám konkrétních činností, kterými můžeme přispívat k rozvíjení digitální kompetence v Českém jazyce. Ukazuje nejen zapojení digitálních technologií, ale také aktivity, které lze realizovat bez jejich využití, a přesto k rozvíjení digitální kompetence směřují.
Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni ZŠ, předmět Matematika
Třetí díl je věnován ukázkám konkrétních činností, kterými můžeme přispívat k rozvíjení digitální kompetence v Matematice. Opět ukazuje jak zapojení digitálních technologií, tak i aktivity, které lze realizovat bez nich, a přesto k rozvíjení digitální kompetence směřují.
Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni ZŠ, předmět Člověk a jeho svět
Čtvrtý díl je věnován ukázkám ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Ukazuje, kdy dosahování vzdělávacích cílů napomáhá zapojení digitálních technologií a nabízí i aktivity, které lze realizovat bez technologií, a přesto rozvíjení digitální kompetence podporují.
Bezpečné chování na internetu pro kluky a holky
E-publikace (ke stažení zdarma) se zaměřuje na problematiku bezpečného chování v online prostředí a je určená pro žáky základní školy. Některé náměty jsou vhodné k zařazení do výuky i ve 4.–5. ročníku ZŠ. Připravené pracovní listy jsou doplněné metodickým komentářem pro učitele.