Podle účelu, k jakému hodnocení slouží a podle interpretace jeho výsledků můžeme rozlišovat různé formy hodnocení. Vybrané inspirace se zaměřují zejména na formativní hodnocení, které v mateřské a základní škole nabývá stále většího významu.

 

SPECIFICKÉ PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

Desatero – formativní hodnocení v mateřské škole

Přehled nabízí deset důležitých oblastí, které přímo souvisejí s problematikou formativního hodnocení, a poskytuje učitelům informace o zásadních aspektech při zavádění formativního hodnocení v praxi mateřské školy.

Náměty pro zavádění formativního hodnocení v mateřské škole

Sborník nabízí zajímavé náměty na různorodé činnosti v mateřské škole, při kterých jsou využívány základní strategie formativního hodnocení, aktivizující vzdělávací metody i postupy při hodnocení a sebehodnocení dětí.

Hodnocení v předškolním vzdělávání

Webinář se věnuje tematice hodnocení dětí předškolního věku. Připomíná základní strategie, které učitel v mateřské škole při své práci uplatňuje a základní podmínky, které je potřeba zajistit. Zdůrazňuje přínosy formativního hodnocení a nabízí konkrétní techniky formativního hodnocení vhodné pro děti předškolního věku, které jsou vyzkoušené v praxi mateřských škol.

Hodnocení v předškolním vzdělávání

Webinář je věnovaný problematice hodnocení v předškolním vzdělávání. Vymezuje pojmy pedagogická diagnostika, sumativní hodnocení, formativní hodnocení a jejich význam. Věnuje se různým formám hodnocení používaných v mateřské škole a zaměřuje se na formativní hodnocení. Odpovídá na tyto otázky: Proč používat formativní hodnocení v mateřské škole a co tím dítě získá? Co potřebuje umět a znát učitel v mateřské škole, aby dokázal efektivně uplatňovat principy a techniky formativního hodnocení? Jak poskytovat dětem srozumitelnou zpětnou vazbu? Jak vést děti k vzájemnému učení a sebehodnocení?

Možnosti formativního hodnocení v mateřské škole

Náplní webináře jsou příklady z praxe mateřských škol při zavádění formativního hodnocení. Webinář se zaměřuje na poskytování zpětné vazby, na sebehodnocení dětí a uvádí příklady technik formativního hodnocení použitelných v předškolním vzdělávání.

Formativní hodnocení v MŠ

Webinář navazuje na předchozí realizované webináře s tématem hodnocení v mateřské škole. Připomíná základní strategie, které učitel při své práci používá a základní podmínky, které je potřeba zajistit. Zaměřuje se na konkrétní techniky formativního hodnocení vhodné pro děti předškolního věku, které jsou vyzkoušené v praxi. To vše s respektem ke specifikům předškolního vzdělávání.

Virtuální hospitace zaměřená na zavádění formativního hodnocení dětí
Cílem videohospitace je poskytnout ukázku činností, kde jsou uplatňovány různé formy hodnocení a sebehodnocení dětí.


SPECIFICKÉ PRO PRVOSTUPŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Vysvědčení jinak

Vysvědčení jinak poskytuje vyučujícím, žákům i jejich rodičům transparentní informace o průběhu i výsledcích vzdělávání v nezbytných souvislostech a je obohaceno o formativní složku. Závěrečná zpráva tak plní všechny tři základní požadavky hodnocení: hodnocení učení, hodnocení pro učení a hodnocení jako učení.

Formativní hodnocení

Metodická příručka nabízí učitelům základních a středních škol podporu při používání formativního hodnocení, zejména ve výuce matematiky a českého jazyka. Předkládá náměty a zkušenosti učitelů, kteří formativní hodnocení žáků používají.

Šestiúhelníky v 5. ročníku základní školy

Text je součástí seriálu článků Možnosti hodnocení žáků a na konkrétní aktivitě představuje jednu z možností využití sebehodnocení žáků v hodině matematiky.

Hodnocení a sebehodnocení žáků na 1. stupni ZŠ

Obsah článku je založen na praktické zkušenosti autorky. Přiloženy jsou ukázky pracovních listů, které usnadňují žákovi hodnocení vlastní práce a pokroku v učení.

Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ

Autorka článku se zamýšlí nad otázkami: „Proč a jak slovně hodnotit? Čemu se vyhnout? Na co naopak při slovním hodnocení nezapomenout?“ Součástí článku je ukázka slovního hodnocení žáka 3. ročníku.

Hodnocení v Mendelce

Článek představuje sídlištní základní školu, která si klade jasnou vizi, k níž směřuje i díky propracovanému hodnotícímu systému, jehož nedílnou součástí je formativní hodnocení. Přiložena je ukázka hodnotícího archu pro žáka 3. ročníku.

Zavádění formativního hodnocení na základních školách

Na stránkách projektu formativne.cz jsou v sekci databanka k dispozici materiály, které vznikly v průběhu projektu v podpořených školách a které je možné použít ve vlastní výuce. Naleznete zde popisy různých forem formativního hodnocení, ukázky žákovských záznamů a videa z výuky.

Další aktuality

02. prosinec 2024

Předčasné odchody ze vzdělávání lze zmírnit s nástroji Cedefopu

Předčasné odchody ze vzdělávání jsou v Česku problém hlavně v souvislosti se sociálním znevýhodněním žáků a žákyň. Jak situaci zlepšit? Osvědčené přístupy z Evropy nabízí platforma Cedefopu.

Číst více

29. listopad 2024

Vychází nová EduRevue. Stáhnout v PDF si ji můžete už nyní

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla? Kurikulum pro 21. století.

Číst více

22. listopad 2024

Na konferenci Euroguidance jsme vyhlásili vítěze Národní ceny kariérového poradenství

Gratulujeme všem oceněným za rok 2024 a ostatním účastníkům děkujeme za velmi kvalitní příspěvky, které do soutěže přihlásili.

Číst více

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více