Cílem pedagogického diagnostikování v mateřské škole je posouzení vývoje a potřeb dítěte a zkvalitnění vzdělávacího procesu. Diagnostické zjištění je pak podkladem pro stanovení cílené vzdělávací nabídky, průběžné vyhodnocování podmínek a průběhu vzdělávacího procesu tak, aby každé dítě mohlo zažít pocit úspěchu a sounáležitosti a aby docházelo k vyrovnanému rozvoji celé jeho osobnosti. Promyšlený a vhodně používaný systém pedagogického diagnostikování respektuje a naplňuje princip individualizace. Metody a formy pedagogického diagnostikování (např. vedení portfolia) využívají také učitelé na 1. stupni základní školy při sledování a vyhodnocování pokroku žáků a při stanovování vzdělávacích cílů.

 

SPOLEČNÉ INSPIRACE

Pedagogické diagnostikování je prostředkem, který učitelům v mateřských školách slouží ke sledování vývoje schopností a dovedností dětí. Mgr. Hana Splavcová objasňuje jeho význam pro celkový rozvoj osobnosti dítěte a jeho učení.

Metodická příručka PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA V MATEŘSKÉ ŠKOLE

Metodická příručka je vstupním materiálem k problematice pedagogické diagnostiky v mateřských školách. Cílem příručky je seznámit učitele mateřských škol s typy diagnostiky, jejími cíli a využitím v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Příručku mohou využít také učitelé-elementaristé, kteří přímo navazují na předškolní vzdělávání. Věříme, že příručka bude dobrým východiskem pro porozumění procesu diagnostikování v mateřské škole a jeho vztahu k individualizaci vzdělávání a podpoře rozvoje každého dítěte.

Webinář k metodické příručce  

Ve webináři se seznámíte s obsahem metodické příručky, získáte informace o procesu pedagogického diagnostikování. Autorky metodické příručky odpovídají na otázku, proč se pedagogické diagnostice věnovat. Připomínají její význam, přibližují její cíle, typy, metody i sledované oblasti, komentují práci s nástroji pedagogické diagnostiky.


SPECIFICKÉ PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

Pedagogické diagnostikování v mateřské škole s příklady inspirativní praxe

Publikace představuje pedagogické diagnostikování v mateřské škole jako prostředek pro poznání každého dítěte, nastavování vzdělávacích cílů a reflexe vzdělávacího procesu. Jeho vybrané metody a formy ilustruje na krátkých videích. Může sloužit jako inspirace pro začínající i zkušené učitele.

Jak vést portfolio s dětmi v mateřské škole

Portfolio můžeme chápat jako hlavní nástroj diagnostické činnosti učitele v mateřské škole. Obsahuje širokou škálu různě získaných informací o dítěti. Jeho prostřednictvím může učitel sledovat proces vzdělávání a současně pokroky a výsledky vzdělávání jednotlivých dětí. Portfolio zároveň sumarizuje dosaženou úroveň vývoje dítěte za určité období ve vztahu k jeho předešlému vývoji a ve vztahu k stanoveným cílům, kritériím. Dokumentuje pokroky dítěte, ale také jeho specifika, zájmy a silné stránky. Metodický materiál obsahuje informace o cílech, funkcích, typech a formách portfolií. Naleznete v něm inspiraci, jak portfolia založit, vést, jak s nimi pracovat a jak je využít.

Metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy

Metodický materiál může být inspirací v procesu pedagogického diagnostikování. Metodika se věnuje možnostem, podmínkám, kritériím, ukazatelům i výsledkům sledování a hodnocení rozvoje a učení dítěte předškolního věku. V tištěné podobě vznikla v roce 2007 a nyní je k dispozici ke stažení v přílohách.


SPECIFICKÉ PRO PRVOSTUPŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Pedagogické diagnostikování na 1. stupni základní školy s příklady inspirativní praxe

Publikace představuje pedagogické diagnostikování na 1. stupni ZŠ jako prostředek pro poznání každého žáka. Jeho vybrané metody a formy ilustruje na krátkých videích. Může sloužit jako inspirace pro začínající i zkušené učitele.

Žákovské portfolio a jeho cíle v primární škole

Žákovské portfolio je uspořádaný a komentovaný soubor vybraných materiálů, které vznikají během učení žáků. Není cílem učení žáků, ale prostředkem k němu. Článek popisuje žákovské portfolio a jeho druhy používané na 1. stupni základní školy.

Jak na zavádění portfolií ve škole

Prostřednictvím myšlenkové mapy si krok po kroku můžete promyslet, s jakým cílem budete portfolia ve škole používat, kdo a jak s nimi bude pracovat a jaká forma portfolií je pro vaše záměry vhodná. Materiál vznikl v rámci projektu Vzdělávání 4.0 v Plzeňském kraji.

Typy portfolií a jejich využití ve výuce

Portfolia mohou být podkladem pro hodnocení žáků v řadě různých situací. Používají se k monitorování práce a pokroku žáka v průběhu výuky i při rozhodování o jeho další vzdělávací dráze. Všechna portfolia bez ohledu na svůj účel vždy obsahují nějaké „doklady“ o žákově práci. Článek seznamuje čtenáře s několika typy portfolií.

Způsob práce s portfoliem v primární škole

Příspěvek představuje možnost využití a práci s žákovským portfoliem v primární škole a postupné získávání dovedností pro jeho založení, vedení a využití prostřednictvím aktivity „Naše sbírky“. Ta žákům umožňuje prakticky si vyzkoušet a procvičovat sbírání, vybírání a řazení, komentování a prezentování, sdílení a reagování na otázky a připomínky.  

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více