Virtuální škola funguje jako laboratoř, ve které vyvíjíme inovované výukové materiály pro školy. Zpracováváme aktuální témata, která hýbou světem a hodí se pro projektovou nebo mezipředmětovou výuku. Výběrem témat i způsobem jejich zpracování reagujeme na častou otázku žáků: „A k čemu mi to v životě bude?“ |
Témata podáváme způsobem, který umožňuje zadávat žákům i samostatnější úkoly a zároveň je vybízí k diskuzi o tom, jak se jim daří zadané úkoly řešit nebo na jejich řešení samostatně spolupracovat, třeba se spolužáky mimo běžnou výuku. |
Metodiky a pracovní listy pro ZŠ
Co nového přinášejí metodiky učitelům? |
|
|
|
Proč je důležité opustit škatulky jednotlivých předmětů a pustit se do výuky v souvislostech? |
|
|
Zablokovaný světAž devadesát procent zboží, které naše západní společnost konzumuje, se k nám dováží z druhého konce světa loděmi přes oceán. Náš ekonomický růst a prosperita jsou zcela odkázány na tento druh dopravy. I přes vysokou ekologickou zátěž velkých lodí, která převyšuje i veškerou automobilovou dopravu, jsme si na ni vybudovali závislost. Co když se ale ze dne na den tento systém zhroutí? Žáci v rámci lekce porovnávají a hodnotí rizika celosvětových událostí na život jedince ve vzájemně propojeném a globalizovaném světě. S vědomím těchto rizik by pak měli být schopni se zodpovědněji rozhodovat o svém spotřebním chováním. Cílová skupina žáků |
Příběh hračekAktivita s mottem „Hračka urazí dlouhou cestu, než se dostane do dětských rukou. Má skončit mezi odpadky, až doslouží?“ poskytuje žákům příležitost, aby si na příkladu hračky mohli uvědomit propojenost a vzájemnou provázanost místa, ve kterém žijí, s místy na Zemi, která se jim mohou zdát velmi vzdálená. Toto porozumění propojenosti světa úzce souvisí s tématem péče o místo, ve kterém žijí. Žáci si na příkladu „cesty hračky“ od výroby až k nim samotným mohou uvědomit, jaký vliv na životní prostředí s sebou přináší nadbytečné množství předmětů, kterými jsou často obklopeni. Upcyklací (pro ně) nepotřebné hračky a jejím dalším využitím se učí vnímat svoji zodpovědnost za péči o svět kolem sebe. Vyučující může dát aktivitě společenský přesah (mimo školní třídu) uspořádáním školní výstavy hotových produktů, zveřejněním na webových stránkách školy (třídy) nebo publikací v obecním tisku. Cílová skupina žáků
|
Oceňuji, oceňuješ, oceňujeme
Tato lekce se zaměřuje především na oceňování aktivit jednotlivců i skupin lidí jako součást péče o svět, ve kterém žijeme. Metodika vychází z příběhu Malály Júsufzajové, dosud nejmladší nositelky Nobelovy ceny za mír. Věnuje se také různým oceněním v českém kontextu a vede žáky k přemýšlení nad jejich významy, nominacemi nebo kritérii. Lekce obsahuje návrhy aktivit, které mohou vést k žákovské (občanské) iniciativě a je zakončena vyjadřováním ocenění. Cílová skupina žáků |
Women Who Have Changed The WorldLekce se věnuje diskriminaci a emancipaci žen. Ukazuje různé postavení žen v historii a jejich snahu zaujmout rovnocenné postavení s muži. V širším kontextu se věnuje rovnosti a nerovnosti. Vede k zamyšlení nad možnostmi žen uplatnit se v různých oblastech, které byly v minulosti a někdy jsou i v současnosti doménou mužů (věda, sport, vedení státu…). Žáci se učí vyjádřit svůj názor (např. na diskriminaci žen) a vyhledat podklady v daném cizím jazyce. Z jazykového hlediska jsou žáci vedeni k osvojování nové slovní zásoby, komunikaci na dané téma a vyjádření vlastního názoru za použití odpovídajících jazykových prostředků. Cílová skupina žáků
|
Elektrárny – zdroje elektrické energieK posouzení uplatnění elektráren z místního i globálního pohledu jen technická data nestačí. Tato lekce propojuje téma fyzikálních principů funkce elektráren s jejich vhodností jako veřejných zdrojů elektrické energie z hlediska vlivu na životní prostředí. Problémy spojené se stavbou a provozem elektráren vedou k nutnosti zamyšlení nad zdroji elektrické energie a zásobováním společnosti elektrickou energií. Vedou k nutnosti odpovědného přístupu každého občana k využívání elektrické energie, a to jak z pohledu jednotlivce, tak z pohledu místních podmínek i z pohledu globální propojenosti. Žáci se rozdělí do malých týmů, každý tým dostane za úkol nalézt z nabídky ČT vhodné video, na kterém vysvětlí princip funkce jednoho ze zadaných typů elektrárny, na základě vlastních úvah doplněných daty z otevřených zdrojů uvede jeho výhody a nevýhody. Po prezentaci zadaných typů elektráren žáci společně srovnávají uvedené informace, diskutují možnosti, jak lépe využívat elektrickou energii, a zpracují pracovní listy. Cílová skupina žáků
|
Kde budeme žít? Aneb klimatická změna je tu!Tato lekce se zaměřuje především na pochopení důsledků klimatické změny, které nepříznivě ovlivňují život na naší planetě. Metodika vychází ze samotných faktů o klimatické změně. Lekce se zaměřuje jak na hlavní globální dopady, tak i na konkrétní regionální problémy, které mohou mít globální důsledky, a žáci si na základě jejich studia budují porozumění propojenosti světa. Lekce by žáky měla vést k přemýšlení nad klimatickou změnou, jejím významem do budoucna a k přemýšlení nad možnými řešeními problémů, které jsou s ní spojené. Součástí lekce jsou aktivy, které vedou jak k žákovské iniciativě, tak podporují rozvoj geografického myšlení a dovedností. Cílová skupina žáků Zeměpis, český jazyk, občanská výchova, výtvarná výchova
|
TEACH TO FISH. Zapojme se do něčeho, co skutečně pomáháVýukový blok umožní žákům zvažovat na základě prostudovaných zdrojů individuálně a ve skupině závažnost potřeby lidí zasažených konfliktem či obtížnou životní situací. Žáci zpracují postery a prezentace lidí v potížích dle dané struktury. Žáci se zapojují aktivně do diskuse skupiny a frontální diskuse. Program je seznámí s konkrétními příklady pomoci jednotlivcům i skupinám. V závěru se třída rozhoduje, zda a do jakého konkrétního programu globální rozvojové spolupráce se zapojí. Cílová skupina žáků |
Svět práceLekce se zaměřuje na význam práce pro člověka i společnost a na základní porozumění globálním problémům světa práce. První část lekce je věnována významu a smyslu práce a vzdělávání v kontextu ČR a západního světa a žáci jsou seznámeni s Listinou základních práv a svobod, se Všeobecnou deklarací lidských práv a s Cíli udržitelného rozvoje spojenými s prací. Druhá část lekce rozebírá porušování lidských práv a globální problémy spojené se světem práce. Součástí lekce jsou audiovizuální ukázky České televize, se kterými žáci pracují. Cílová skupina žáků
|
Hudba nás spojuje |
Za co bojovaly |
Lekce je zaměřená na seznámení se s kořeny hudby, které jsou společné různým kulturám (rytmus, s ním spojený pohyb aj.). Lekce dále umožňuje žákům prostřednictvím sdíleného prožitku z poslechu i dalších činností poznat, pochopit a přijmout projevy jiných kultur. Žáci docházejí i ke zjištění, že prostřednictvím hudby (uměleckého vyjádření) je možné reflektovat aktuální problémy společnosti, které se nás bez rozdílu místa, kde žijeme, více či méně dotýkají. Cílová skupina žáků |
Lekce je zaměřená na problematiku rovnoprávnosti žen ve společnosti. Žáci srovnávají život žen v polovině 19. století a dnes. Uvědomují si, za co musely ženy v minulosti bojovat. Žáci se zabývají i tím, jak ženy bojovaly za vlast, jaká povolání si vybíraly a v jakých oborech se dokázaly uplatnit. Lekce se věnuje také aktuálnímu tématu – ženským příjmením v češtině a jejich zákonné úpravě. V závěrečné diskusi se žáci zamýšlejí nad problémovými jevy souvisejícími s emancipací žen a nad tím, jak mohou přispívat k rovnoprávnosti ve společnosti. Cílová skupina žáků
|
Partneři projektu
Na přípravě metodik k průřezovému tématu GRV spolupracovaly:
Jednou z priorit vzdělávacích programů společnosti Člověk v tísni realizovaných v Česku je podpora aktivního odpovědného občanství. Vzdělávání pedagogů i přímá práce s žáky se zaměřuje na rozvíjení takových kompetencí, které dětem a mladým lidem pomáhají porozumět současnému světu a jednat svobodně a odpovědně vůči lidem a přírodě ve svém okolí i ve světě.
Jsme organizace, která od roku 2004 přináší do škol globální rozvojové vzdělávání a pomáhá učitelům otevřeně mluvit se svými žáky o aktuálních tématech dnešního světa (např. odpovědná spotřeba, migrace, chudoba, klimatické změny nebo gender). Pro žáky připravujeme výukové programy, pro učitele metodické materiály, semináře aj. Naším cílem je, aby se globální témata a globální rozvojové vzdělávání stalo přirozenou součástí vzdělávání.
Audiovizuální ukázky poskytly Česká televize a Český rozhlas.
Hlavní mediální partneři projektu
Český rozhlas a Česká televize