S psychologem Valerijem Seničevem jsme ve dvou podcastech hovořili o tom, jak si osvojit nový jazyk a co nejrychleji se začlenit do nového prostředí, a o podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem.

V prvním podcastu se například dozvíme, zda je výhodou, že náš mateřský jazyk patří do skupiny slovanských jazyků, když se chceme učit češtinu. Zjistíme, jestli je lepší studovat celé dopoledne v jazykovém kurzu, nebo jít ven a poslouchat ostatní lidi na ulicích, v parku či obchodech. Zkušený psycholog a kariérní poradce Valerij Seničev nám prozradí, kdo byl v prvních třech letech jeho nejlepší kamarád, a my se můžeme rozhodnout, jestli si takového také pořídíme. Při poslechu také zjistíme, jak moc užitečné je opustit svou sociální bublinu a začít nasávat okolní svět všemi smysly, abychom se cítili co nejpohodlněji a zároveň se nesnažili potlačit svůj původ.

Ve druhém podcastu se dozvíme, jak můžeme z pozice učitele pomoci dětem překonat stesk po domově a najít si přátele v novém prostředí. Také se seznámíme s pojmem kognitivní disonance, který je zde velmi dobře popsán na konkrétních příkladech. Setkáme se zde mimo jiné i se syndromem vyhoření, kterým mohou trpět nově příchozí žáci.


Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky. Projekt je spolufinancován EU.


Logolink OP VVV

Další aktuality

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více

20. červen 2025

V sérii konferencí jsme představili revizi kurikula pro předškolní a základní vzdělávání

Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.

Číst více