Praha (22. červen 2023) Ve dnech 16. až 18. června se konal 45. ročník Celostátní přehlídky Středoškolské odborné činnosti (SOČ). Soutěž představila za významné podpory partnerů nejlepší práce středoškolských studentů v 18 soutěžních oborech.

Svojí dlouholetou tradicí dává Celostátní přehlídka SOČ příležitost talentovaným mladým lidem prezentovat své výzkumné projekty a dosáhnout uznání vědeckého světa. Letošní ročník byl pořádán ve spolupráci s Gymnáziem Luďka Pika v Plzni, které se stalo místem obhajoby vítězných projektů v celostátním kole.

"SOČ představuje jedinečnou příležitost pro středoškolské studenty projevit svůj vědecký talent a podělit se s odbornou veřejností o své poznatky a objevy. Je významným přínosem pro rozvoj talentované mládeže u nás", řekl Ivo Jupa, ředitel Národního pedagogického institutu ČR, garanta projektu.

Během tří dnů soutěže se mladí vědci představili porotám složeným z odborníků a vysokoškolských pedagogů. Jejich soutěžní práce byly hodnoceny a posuzovány v různých oborech, od přírodovědných a technických až po humanitní a společenskovědní. Výsledková listina 45. ročníku SOČ je k dispozici na webových stránkách soutěže (https://www.soc.cz/dokumenty/vysledkove_listiny/2022-23.pdf).

V letošním ročníku uspěly například tyto práce: v oblasti Strojírenství, hutnictví a doprava získal první místo Ondřej Gejdoš z SPŠ Chemická akademika Heyrovského v Ostravě, s prací Návrh ekvatoriální montáže pro astrofotografii, v oblasti Informatika porotu nejvíce zaujala práce Root Tracker, zabývající se popisem zhotovení deterministického modelu pro sledování kořenů bez nutnosti rozsáhlých anotací dat, studenta Gymnázia Jana Opletala v Litovli, Tadeáše Fryčáka. Z dívek pak například získala první místo v oblasti Biologie a vědy o zemi Adriena Jedličková z Gymnázia tř. Kpt. Jaroše Brno, za práci Inhalace nanočástic olova způsobuje degenerativní změny v mozkové tkáni.

Mezi partnery a patrony 45. ročníku Celostátní přehlídky SOČ patřili Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Národní pedagogický institut, The Kellner Family Foundation, Plzeňský kraj, město Plzeň, Nadace ČEZ, Plzeňské městské dopravní podniky, SIT Port Plzeň, Česká nukleární společnost, Česká vědeckotechnická společnost, MD projekt, s. r. o., Vysoká škola ekonomická v Praze, Univerzita Pardubice, Fakulta chemicko-technologická Univerzity Pardubice, Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT, Mendelova Univerzita v Brně, Fakulta veřejných politik Slezské univerzity v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká Fakulta Slezské univerzity v Opavě. Jejich podpora přispěla k úspěšnému průběhu soutěže a zajištění skvělých podmínek pro prezentaci soutěžních prací. Více informací a podrobnosti o soutěži na https://www.soc.cz/aktualni-rocnik/

Kontakt pro média:

Veronika Lucká Loosová
Tel: +420 775 414 497
Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Další aktuality

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více

28. duben 2025

Nové číslo EduRevue k vám přichází s tématem rámcových vzdělávacích programů

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

17. duben 2025

Tři projekty NPI se dostaly do finále soutěže Úřednický čin roku 2024

Projekty Mapa spádovosti, Digitální nástroj pro tvorbu RVP a Podpora rovných příležitostí se probojovaly mezi finalisty ocenění, které uděluje Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra spolu s platformou Byro.

Číst více

15. duben 2025

Polsko podporuje rozvoj učitelů v odborném vzdělávání

Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

Číst více