V novém šetření Cedefopu se uvádí, že se minimálně dvě třetiny dospělých v každém členském státu Evropské unie shodují na tom, že investování do učení dospělých by mělo být pro jejich vládu prioritou.

Lidé napříč Evropskou unií se domnívají, že učení a vzdělávání dospělých budou v příštích deseti letech důležitější pro kariérní postup. Tomu nasvědčuje i tvrzení 88 % dospělých, podle nichž jejich práce vyžaduje neustálé aktualizování dovedností.  

Šetření také ukazuje, že občané EU vnímají učení a vzdělávání dospělých pozitivně. Lidé se shodují, že učení jim přináší skutečné výhody pro práci i osobní rozvoj. Přibližně 90 % dospělých v celé EU souhlasí s tím, že pokračovat v učení je důležité pro nalezení práce, kariérní postup i zvýšení platu. Pro minimálně dvě třetiny dospělých v každém členském státu je učení a vzdělávání dospělých stejně důležité jako škola či univerzita. Minimálně 75 % lidí v mnoha členských státech, včetně Německa, Francie a Španělska, vidí v učení a vzdělávání dospělých způsob, jak získat ekvivalent vysokoškolského diplomu.

Členské státy již nabízejí širokou škálu příležitostí k učení dospělých. 72 % lidí napříč EU se shoduje, že v jejich zemi je mnoho příležitostí k učení a vzdělávání, nicméně čísla se liší od 90 % v Rakousku a 87 % v Německu po 56 % ve Francii a 54 % v Itálii. V průměru si 69 % lidí v EU myslí, že je kvalita učení dospělých v jejich zemi dobrá; pouze v Itálii uvádí více lidí, že kvalita učení je spíše špatná (48 %) než dobrá (43 %). 

V členských státech rovněž fungují běžná opatření, která mají motivovat více dospělých účastnit se profesně zaměřeného učení a vzdělávání, jako pružná pracovní doba, finanční podpora, hlídání dětí a lepší informace a poradenství. Nicméně názory na rozšiřování opatření se v severní a jižní Evropě liší. Země jako Řecko, Španělsko, Kypr, Malta, Portugalsko a Rumunsko se domnívají, že rozšířením těchto opatření povzbudí více dospělých k učení. Belgie, Německo, Francie, Rakousko, Nizozemsko a Finsko jsou skeptičtější.  

I přes výrazně kladné mínění, které o učení a vzdělávání mají, ve 22 ze 30 zkoumaných zemí uváděli dospělí lidé jako hlavní důvod toho, proč se neúčastní učení a vzdělávání, že to nepotřebují. A to navzdory požadavkům jejich zaměstnání či nutnosti najít si práci. Jiná situace je v Rumunsku a Francii, kde jako nejčastější důvod dospělí uvádějí, že se cítí příliš staří.

Evropská unie se snaží zvýšit účast dospělých na učení a vzdělávání již více než 20 let, ta však zůstává v mnoha členských státech pod žádoucí úrovní. Nicméně malá účast není způsobena negativním přístupem dospělých k učení. Pozitivní pohled na učení a vzdělávní dospělých, který odhalilo šetření více než 40 000 lidí v EU, Norsku a Islandu, představuje solidní základ k tomu, aby členské státy mohly zvážit, zda by učení dospělých mělo být investiční prioritou a jak přivést více dospělých lidí k učení.

Související studie: Vnímání učení a dalšího odborného vzdělávání a přípravy dospělých v Evropě

Související stručná zpráva Cedefopu: Učení a další odborné vzdělávání a příprava dospělých oceňované Evropany

Další vzdělávání dospělých je také jeden z ukazatelů Evropského indexu dovedností. Podívejte se na analýzu českých výsledků Evropského indexu dovedností na webu ReferNetu.

Přeložila Aneta Vencovská

Governments should prioritise investment in learning for adults, new Cedefop survey says [online]. Cedefop, 10/11/2020 [cit. 2021-01-07]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/governments-should-prioritise-investment-learning-adults-new-cedefop-survey-says

Další informace najdete na webu www.refernet.cz.

Další aktuality

19. únor 2025

Veřejná konzultace k návrhu RVP pro základní školy speciální

Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

Číst více

10. únor 2025

Jak fungují individuální vzdělávací účty v Evropě: doporučení pro ČR

Mnohé země motivují dospělé k rozvoji dovedností prostřednictvím individuálních vzdělávacích účtů. Praxe se stát od státu liší, ale benefity zůstávají. Co lze vyvodit ze zahraničních zkušeností pro Česko?

Číst více

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více