Analýza byla provedena s důrazem na saturaci všeobecně vzdělávacích předmětů v mateřských, základních a středních školách.

Tým autorů zkoumal dostupné databáze otevřených vzdělávacích zdrojů (OVZ) na českém internetu, zahrnul i výzkumné šetření formou focus groups s učiteli.

Z průzkumu vyplývá, že existují oblasti nedostatečně pokryté OVZ, zejména z hlediska tematických okruhů, očekávaných výstupů rámcových vzdělávacích programů a samotných pojmů. Tým autorů identifikoval problémy s popisem metadat objektů, což často znesnadňuje vyhledávání vhodných vzdělávacích materiálů. I přes bohatou nabídku OVZ tak může být obtížné nalézt relevantní vzdělávací objekty.

Závěry analýzy databáze Metodického portálu RVP.CZ ukazují i na nedostatečnou saturaci některých tematických okruhů ve vzdělávání na základních a středních školách. Například v základním vzdělávání je 23 tematických okruhů pokryto méně než 3 OVZ, z toho 9 nemá OVZ žádný. V gymnaziálním vzdělávání je 57 okruhů pokryto méně než 3 OVZ, z toho 27 nemá OVZ žádný.

Závěry analýzy také ukazují na průměrnou saturaci očekávaných výstupů na ZŠ a SŠ. V základním vzdělávání u předmětů matematika, český jazyk, cizí jazyk, informatika, člověk a jeho svět, fyzika, biologie, chemie, dějepis a geografie jde o 86% saturaci očekávaných výstupů. V gymnaziálním vzdělávání u předmětů matematika, český jazyk, cizí jazyk, informatika, fyzika, biologie, chemie, dějepis, geografie jde o 68% saturaci očekávaných výstupů.

Kromě toho analýza doporučuje dále se zaměřit na tvorbu typů OVZ týkajících se zejména moderních forem a metod výuky, jako jsou využití videosekvencí, rozšířené a virtuální reality, her ve výuce, práce s vlastními zařízeními (BYOD), využití umělé inteligence (AI) a sociálních sítí.

Analýza také zdůrazňuje, že kvalita dostupných OVZ je variabilní a mnohé se nedají pro moderní výuku a revidované kurikulum využít.

Následnou aktivitou projektu Podpora kurikulární práce škol je vyhledávání kvalitních OVZ podle připravovaného checklistu a metodiky hodnocení a tvorba certifikované databáze OVZ podle revidovaného RVP.


Projekt Podpora kurikulární práce škol podporuje modernizaci obsahu, metod a forem vzdělávání ve školách se záměrem zlepšit úroveň klíčových kompetencí, znalostí a dovedností žáků a sekundárně snížit nerovnosti ve vzdělávání.


pkps

Další aktuality

15. říjen 2025

Pozvánka na konferenci: Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých

Zveme vás na konferenci Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých, která se uskuteční 12. listopadu v Praze. Akce představí inspirativní organizace, které propojují učení se zážitkem, komunitou a nevšedními metodami.

Číst více

13. říjen 2025

Mezinárodní vzdělávací událost tohoto podzimu se jmenuje Future Port Youth 2025

Globální technologická konference v angličtině se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.

Číst více

03. říjen 2025

Rakousko: učňovská vzdělávací platforma

Rakouská platforma Wîse up nabízí vzdělávací obsah na podporu duálního odborného vzdělávání. Ucelené digitální programy pro učně a učnice posilují flexibilitu a individuální přístup k profesní přípravě.

Číst více

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více

30. září 2025

Začínáme se seriálem podcastů na téma mediální výchovy

Seriál přinese rozhovory s osobnostmi z prostředí médií, škol i odborných institucí. Cílem je otevřeně a srozumitelně mluvit o tom, jak děti a mladí lidé čelí informačním nástrahám a jak jim školy mohou pomoci.

Číst více