Vývoj národních rámců kvalifikací ve 41 zemích sleduje a mezi sebou srovnává interaktivní nástroj od Cedefopu. Zdroj informací využijí zejména tvůrci politik a odborníci v oblasti vzdělávání a trhu práce.

Online nástroj Národní rámce kvalifikací od Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání a přípravy (Cedefop) představuje vývoj rámců kvalifikací v Evropě od roku 2018. Rámce kvalifikací podporují transparentnost a srovnatelnost kvalifikací, jakož i mobilitu mezi evropskými systémy vzdělávání a odborné přípravy. Mohou mít také dopad na širší politiky v oblasti vzdělávání a celoživotního učení, například na politiky týkající se uznávání a validace předchozího učení.

Ilustrační obrázek

Národní rámce kvalifikací třídí jednotlivé kvalifikace do úrovní na základě výsledků učení. Tato klasifikace odráží obsah a profil kvalifikací, tj. to, co má držitel osvědčení nebo diplomu znát, čemu má rozumět a co má umět. Přístup založený na výsledcích učení usnadňuje vertikální a horizontální postup jednotlivce vzdělávacím systémem.

Evropský rámec kvalifikací pro celoživotní učení (EQF) byl hlavním katalyzátorem rozvoje národních kvalifikačních rámců v Evropě, které zahrnují kvalifikace ze všech úrovní a sektorů vzdělávání.

Online nástroj Cedefopu je důležitým zdrojem informací o rámcích a systémech kvalifikací 41 zemí zapojených do procesu tvorby EQF, které vytvářejí nebo zavádějí národní rámce. Patří mezi ně 27 členských států EU, Island, Lichtenštejnsko, Norsko, Švýcarsko, Albánie, Bosna a Hercegovina, Gruzie, Kosovo, Moldavsko, Severní Makedonie, Černá Hora, Srbsko, Turecko a Ukrajina.

Zatímco Doporučení o EQF potvrzuje kompatibilitu mezi EQF a rámcem kvalifikací pro evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (QF-EHEA), vývoj národních kvalifikačních rámců v Evropě rovněž odráží boloňský proces. Toho se účastní všechny země, které zavádějí EQF. Hlavním cílem boloňského procesu bylo do roku 2010 vytvořit a dále rozvíjet Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (European Higher Education Area – EHEA) při zachování diverzity národních systémů (i jednotlivých vysokých škol) a zvýšit jejich vzájemnou prostupnost, ať už v rámci mezinárodní mobility jednotlivců nebo v rámci uznávání akademického vzdělání a kvalifikace získaných v ostatních zemích.

Nástroj Cedefopu si klade za cíl zvýšit transparentnost a srovnatelnost kvalifikací a přispět ke zvýšení mobility jednotlivců v různých odvětvích vzdělávání a odborné přípravy i na trhu práce, včetně mobility do zahraničí. Tvůrci politik, výzkumní pracovníci a odborníci na kvalifikace se mohou seznámit s nejnovějším vývojem v oblasti struktury a rozsahu národních kvalifikačních rámců a získat informace o jejich zavádění, dopadu a budoucích prioritách.

Interaktivní funkce nástroje

Online nástroj přináší prostřednictvím interaktivní mapy informace o stavu národních rámců kvalifikací v jednotlivých zemích v letech 2018, 2020 a 2022. Informace jsou uspořádány do tematických kategorií a poskytují přehled o hlavních rysech všech národních rámců v Evropě. Zároveň je možné porovnávat dvě zvolené země v rámci vybrané úrovně kvalifikace.

Užitečný je rovněž přehled rámců kvalifikací. Kromě právního ukotvení obsahuje také seznam webových stránek národních databází či registrů kvalifikací, ale i přiřazení k jedné ze šesti fází vývoje a implementace, v nichž se národní rámec dané země nachází, a to včetně indikátorů, které danou fázi charakterizují.

Informace obsažené v nástroji shromažďuje každé dva roky Cedefop společně s Evropskou komisí a Evropskou nadací odborného vzdělávání (ETF) ve spolupráci s členskými zeměmi a národními koordinačními místy EQF.

Publikační činnost Cedefopu věnuje pozornost Evropskému rámci kvalifikací a mapování pokroku, kterého v této souvislosti dosahují členské země, již od roku 2009.


Připravila Martina Kaňáková

CEDEFOP. Cedefop's NQF online tool allows cross-border comparison of qualifications. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 13 Feb 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/cedefops-nqf-online-tool-allows-cross-border-comparison-qualifications. [cit. 2024-06-14].

CEDEFOP. National qualifications frameworks (NQF) online tool. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/nqfs-online-tool. [cit. 2024-06-14].


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

 

 

Další aktuality

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více

10. prosinec 2024

Dánsko zavádí nový typ střední odborné školy

Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

Číst více

06. prosinec 2024

Připravili jsme návrh inovace oborové soustavy

Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

Číst více

05. prosinec 2024

Představujeme Mapu spádovosti, nový nástroj pro rodiče, školy i odborníky

Mapa spádovosti je novým nástrojem, který umožňuje snadno a rychle zjistit spádovou školu podle konkrétní adresy nebo přehledně zobrazit rozdělení spádových oblastí jednotlivých škol ve městech.

Číst více