Litva od roku 2022 postupně zavádí peer review jako formu externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy. K jakým závěrům a doporučením dospěla v rámci pilotního projektu?

 

V roce 2023 byl v Litvě úspěšně završen pilotní projekt Posílení systémů a procesů zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě, který zahájil svou činnost v roce 2018. Jeho náplní byla příprava a provádění externího hodnocení kvality v odborném vzdělávání a přípravě prostřednictvím zapojení učitelů, žáků, odborníků a administrativních pracovníků v rámci systému celoživotního učení. Projekt měl několik výstupů:

  • vytvoření a spuštění systému monitorování činnosti institucí odborného vzdělávání a přípravy a realizace programů odborného vzdělávání a přípravy;
  • revize nebo vývoj nových nástrojů pro externí hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy (např. peer review, tj. hodnocení odborníky ze stejné oblasti);
  • zlepšení odborných znalostí pracovníků institucí, kteří provádějí externí hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy;
  • dokončení externího hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy a zanalyzování jeho výsledků.

Doporučení k využívání peer review a hlavní výsledky

Od roku 2022 provádí Litva peer review jako formu externího hodnocení kvality na podporu institucí odborného vzdělávání a přípravy, které jsou hodnoceny v oblasti zajišťování kvality. Doporučení k využívání peer review v odborném vzdělávání a přípravě z roku 2023 dokládá výsledky systematizace peer review na základě zkušeností získaných v praxi. Představuje také hlavní cíle procesu peer review:

  • podpora zajišťování a zvyšování kvality;
  • zajištění transparentnosti a jednotného standardu hodnocení kvality;
  • podpora rovných příležitostí.

Doporučení také obsahuje průvodce procesem peer review, který poukazuje na zásady důležité pro kvalitu procesu hodnocení. Dále zahrnuje rovněž informace o čtyřech fázích procesu hodnocení, které vycházejí z cyklu kvality EQAVET:

  • Přípravná fáze (plánování): Instituce odborného vzdělávání a přípravy připraví sebehodnoticí zprávu. Je jmenována skupina hodnotitelů (tzv. peerů) a je stanoven postup hodnocení.
  • Hodnoticí návštěva (realizace) v rozsahu 1,5 dne: Na konci návštěvy poskytnou hodnotitelé instituci odborného vzdělávání a přípravy ústní zpětnou vazbu.
  • Zpětnovazební zpráva (vyhodnocení): Nejpozději 4 týdny po skončení návštěvy je vypracována závěrečná zpětnovazební zpráva.
  • Přezkoumání (revize): Výsledky a doporučení z peer review jsou převedeny do konkrétních plánů a prováděcích opatření v rámci hodnocené instituce.

Zároveň bylo vymezeno 16 oblastí kvality a vytvořeno sedm doporučení pro zavádění peer review, jejichž cílem je pomoci začlenit peer review do externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy.

Peer review bylo v roce 2023 pilotně vyzkoušeno v pěti institucích odborného vzdělávání a přípravy. Do role hodnotitelů bylo vybráno celkem 19 odborníků. Každá instituce odborného vzdělávání si vybrala dvě oblasti kvality.

Pilotní projekt ukázal, že peer review podporuje síťování a spolupráci mezi institucemi odborného vzdělávání a přípravy, kulturu kvality a vzájemné důvěry i zapojení sociálních partnerů do zajišťování kvality. Instituce odborného vzdělávání, které se zúčastnily pilotního projektu, uvedly jako jednu z hlavních výhod peer review to, že si mohou samy vybrat své hodnotitele. Peer review podle nich musí být neveřejné a mělo by pomáhat institucím odborného vzdělávání a přípravy v jejich dalším rozvoji. Nutnou podmínkou je i průběžné vzdělávání hodnotitelů.

Ilustrační foto

Výhled do budoucna

Průzkum založený na dotazníku rozeslaném institucím odborného vzdělávání a přípravy, které se účastnily pilotního projektu, ukázal, že 87 % institucí a 85 % dotazovaných hodnotitelů by doporučilo využívání peer review jako nástroje externího hodnocení. 92 % institucí uvedlo, že peer review je pro ně přínosem, a 100 % hodnotitelů souhlasilo s tím, že peer review přispívá k jejich osobnímu rozvoji.

Po dokončení pilotního ověřování peer review v roce 2023 byl zahájen nový projekt (Erasmus+), jehož cílem je digitalizovat metodiku peer review pro odborné vzdělávání a přípravu.


Připravila Martina Kaňáková

CEDEFOP. Lithuania: pilot project on external assessment in VET: outcomes and recommendations. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 23 January 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/lithuania-pilot-project-external-assessment-vet-outcomes-and-recommendations. [cit. 2024-07-11].

Foto od ThisisEngineering na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

 

 

Další aktuality

07. říjen 2024

Skills Intelligence: nástroj pro odhalování budoucích kvalifikačních potřeb

Jaké kvalifikace budou v budoucnosti na trhu práce nejžádanější? A které dovednosti budou pracovníci potřebovat? Odpovědi přináší projekce budoucích kvalifikačních potřeb, které na celoevropské úrovni vytváří Cedefop.

Číst více

27. září 2024

Zahájili jsme druhý ročník kvalifikačního studia Lídr školy

Dvouletou cestu ke splnění kvalifikačních předpokladů a osvojení pedagogického leadershipu má nyní před sebou 72 nových studentů a studentek.

Číst více

26. září 2024

Jak lépe připravovat děti na život v digitální éře?

Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.

Číst více

25. září 2024

Švédské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

Číst více

12. září 2024

Podepsali jsme memorandum o spolupráci s organizací Elixír do škol

Ředitelé Ivo Jupa a Petra Prošková podepsali memorandum, aby mohly obě organizace lépe koordinovat aktivity zaměřené na profesní vzdělávání učitelů a na podporu motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání.

Číst více