Litva od roku 2022 postupně zavádí peer review jako formu externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy. K jakým závěrům a doporučením dospěla v rámci pilotního projektu?

 

V roce 2023 byl v Litvě úspěšně završen pilotní projekt Posílení systémů a procesů zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě, který zahájil svou činnost v roce 2018. Jeho náplní byla příprava a provádění externího hodnocení kvality v odborném vzdělávání a přípravě prostřednictvím zapojení učitelů, žáků, odborníků a administrativních pracovníků v rámci systému celoživotního učení. Projekt měl několik výstupů:

  • vytvoření a spuštění systému monitorování činnosti institucí odborného vzdělávání a přípravy a realizace programů odborného vzdělávání a přípravy;
  • revize nebo vývoj nových nástrojů pro externí hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy (např. peer review, tj. hodnocení odborníky ze stejné oblasti);
  • zlepšení odborných znalostí pracovníků institucí, kteří provádějí externí hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy;
  • dokončení externího hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy a zanalyzování jeho výsledků.

Doporučení k využívání peer review a hlavní výsledky

Od roku 2022 provádí Litva peer review jako formu externího hodnocení kvality na podporu institucí odborného vzdělávání a přípravy, které jsou hodnoceny v oblasti zajišťování kvality. Doporučení k využívání peer review v odborném vzdělávání a přípravě z roku 2023 dokládá výsledky systematizace peer review na základě zkušeností získaných v praxi. Představuje také hlavní cíle procesu peer review:

  • podpora zajišťování a zvyšování kvality;
  • zajištění transparentnosti a jednotného standardu hodnocení kvality;
  • podpora rovných příležitostí.

Doporučení také obsahuje průvodce procesem peer review, který poukazuje na zásady důležité pro kvalitu procesu hodnocení. Dále zahrnuje rovněž informace o čtyřech fázích procesu hodnocení, které vycházejí z cyklu kvality EQAVET:

  • Přípravná fáze (plánování): Instituce odborného vzdělávání a přípravy připraví sebehodnoticí zprávu. Je jmenována skupina hodnotitelů (tzv. peerů) a je stanoven postup hodnocení.
  • Hodnoticí návštěva (realizace) v rozsahu 1,5 dne: Na konci návštěvy poskytnou hodnotitelé instituci odborného vzdělávání a přípravy ústní zpětnou vazbu.
  • Zpětnovazební zpráva (vyhodnocení): Nejpozději 4 týdny po skončení návštěvy je vypracována závěrečná zpětnovazební zpráva.
  • Přezkoumání (revize): Výsledky a doporučení z peer review jsou převedeny do konkrétních plánů a prováděcích opatření v rámci hodnocené instituce.

Zároveň bylo vymezeno 16 oblastí kvality a vytvořeno sedm doporučení pro zavádění peer review, jejichž cílem je pomoci začlenit peer review do externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy.

Peer review bylo v roce 2023 pilotně vyzkoušeno v pěti institucích odborného vzdělávání a přípravy. Do role hodnotitelů bylo vybráno celkem 19 odborníků. Každá instituce odborného vzdělávání si vybrala dvě oblasti kvality.

Pilotní projekt ukázal, že peer review podporuje síťování a spolupráci mezi institucemi odborného vzdělávání a přípravy, kulturu kvality a vzájemné důvěry i zapojení sociálních partnerů do zajišťování kvality. Instituce odborného vzdělávání, které se zúčastnily pilotního projektu, uvedly jako jednu z hlavních výhod peer review to, že si mohou samy vybrat své hodnotitele. Peer review podle nich musí být neveřejné a mělo by pomáhat institucím odborného vzdělávání a přípravy v jejich dalším rozvoji. Nutnou podmínkou je i průběžné vzdělávání hodnotitelů.

Ilustrační foto

Výhled do budoucna

Průzkum založený na dotazníku rozeslaném institucím odborného vzdělávání a přípravy, které se účastnily pilotního projektu, ukázal, že 87 % institucí a 85 % dotazovaných hodnotitelů by doporučilo využívání peer review jako nástroje externího hodnocení. 92 % institucí uvedlo, že peer review je pro ně přínosem, a 100 % hodnotitelů souhlasilo s tím, že peer review přispívá k jejich osobnímu rozvoji.

Po dokončení pilotního ověřování peer review v roce 2023 byl zahájen nový projekt (Erasmus+), jehož cílem je digitalizovat metodiku peer review pro odborné vzdělávání a přípravu.


Připravila Martina Kaňáková

CEDEFOP. Lithuania: pilot project on external assessment in VET: outcomes and recommendations. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 23 January 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/lithuania-pilot-project-external-assessment-vet-outcomes-and-recommendations. [cit. 2024-07-11].

Foto od ThisisEngineering na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

 

 

Další aktuality

19. únor 2025

Veřejná konzultace k návrhu RVP pro základní školy speciální

Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

Číst více

10. únor 2025

Jak fungují individuální vzdělávací účty v Evropě: doporučení pro ČR

Mnohé země motivují dospělé k rozvoji dovedností prostřednictvím individuálních vzdělávacích účtů. Praxe se stát od státu liší, ale benefity zůstávají. Co lze vyvodit ze zahraničních zkušeností pro Česko?

Číst více

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více