Litva od roku 2022 postupně zavádí peer review jako formu externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy. K jakým závěrům a doporučením dospěla v rámci pilotního projektu?

 

V roce 2023 byl v Litvě úspěšně završen pilotní projekt Posílení systémů a procesů zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě, který zahájil svou činnost v roce 2018. Jeho náplní byla příprava a provádění externího hodnocení kvality v odborném vzdělávání a přípravě prostřednictvím zapojení učitelů, žáků, odborníků a administrativních pracovníků v rámci systému celoživotního učení. Projekt měl několik výstupů:

  • vytvoření a spuštění systému monitorování činnosti institucí odborného vzdělávání a přípravy a realizace programů odborného vzdělávání a přípravy;
  • revize nebo vývoj nových nástrojů pro externí hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy (např. peer review, tj. hodnocení odborníky ze stejné oblasti);
  • zlepšení odborných znalostí pracovníků institucí, kteří provádějí externí hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy;
  • dokončení externího hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy a zanalyzování jeho výsledků.

Doporučení k využívání peer review a hlavní výsledky

Od roku 2022 provádí Litva peer review jako formu externího hodnocení kvality na podporu institucí odborného vzdělávání a přípravy, které jsou hodnoceny v oblasti zajišťování kvality. Doporučení k využívání peer review v odborném vzdělávání a přípravě z roku 2023 dokládá výsledky systematizace peer review na základě zkušeností získaných v praxi. Představuje také hlavní cíle procesu peer review:

  • podpora zajišťování a zvyšování kvality;
  • zajištění transparentnosti a jednotného standardu hodnocení kvality;
  • podpora rovných příležitostí.

Doporučení také obsahuje průvodce procesem peer review, který poukazuje na zásady důležité pro kvalitu procesu hodnocení. Dále zahrnuje rovněž informace o čtyřech fázích procesu hodnocení, které vycházejí z cyklu kvality EQAVET:

  • Přípravná fáze (plánování): Instituce odborného vzdělávání a přípravy připraví sebehodnoticí zprávu. Je jmenována skupina hodnotitelů (tzv. peerů) a je stanoven postup hodnocení.
  • Hodnoticí návštěva (realizace) v rozsahu 1,5 dne: Na konci návštěvy poskytnou hodnotitelé instituci odborného vzdělávání a přípravy ústní zpětnou vazbu.
  • Zpětnovazební zpráva (vyhodnocení): Nejpozději 4 týdny po skončení návštěvy je vypracována závěrečná zpětnovazební zpráva.
  • Přezkoumání (revize): Výsledky a doporučení z peer review jsou převedeny do konkrétních plánů a prováděcích opatření v rámci hodnocené instituce.

Zároveň bylo vymezeno 16 oblastí kvality a vytvořeno sedm doporučení pro zavádění peer review, jejichž cílem je pomoci začlenit peer review do externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy.

Peer review bylo v roce 2023 pilotně vyzkoušeno v pěti institucích odborného vzdělávání a přípravy. Do role hodnotitelů bylo vybráno celkem 19 odborníků. Každá instituce odborného vzdělávání si vybrala dvě oblasti kvality.

Pilotní projekt ukázal, že peer review podporuje síťování a spolupráci mezi institucemi odborného vzdělávání a přípravy, kulturu kvality a vzájemné důvěry i zapojení sociálních partnerů do zajišťování kvality. Instituce odborného vzdělávání, které se zúčastnily pilotního projektu, uvedly jako jednu z hlavních výhod peer review to, že si mohou samy vybrat své hodnotitele. Peer review podle nich musí být neveřejné a mělo by pomáhat institucím odborného vzdělávání a přípravy v jejich dalším rozvoji. Nutnou podmínkou je i průběžné vzdělávání hodnotitelů.

Ilustrační foto

Výhled do budoucna

Průzkum založený na dotazníku rozeslaném institucím odborného vzdělávání a přípravy, které se účastnily pilotního projektu, ukázal, že 87 % institucí a 85 % dotazovaných hodnotitelů by doporučilo využívání peer review jako nástroje externího hodnocení. 92 % institucí uvedlo, že peer review je pro ně přínosem, a 100 % hodnotitelů souhlasilo s tím, že peer review přispívá k jejich osobnímu rozvoji.

Po dokončení pilotního ověřování peer review v roce 2023 byl zahájen nový projekt (Erasmus+), jehož cílem je digitalizovat metodiku peer review pro odborné vzdělávání a přípravu.


Připravila Martina Kaňáková

CEDEFOP. Lithuania: pilot project on external assessment in VET: outcomes and recommendations. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 23 January 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/lithuania-pilot-project-external-assessment-vet-outcomes-and-recommendations. [cit. 2024-07-11].

Foto od ThisisEngineering na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

 

 

Další aktuality

12. září 2024

Podepsali jsme memorandum o spolupráci s organizací Elixír do škol

Ředitelé Ivo Jupa a Petra Prošková podepsali memorandum, aby mohly obě organizace lépe koordinovat aktivity zaměřené na profesní vzdělávání učitelů a na podporu motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání.

Číst více

10. září 2024

Litva: co přinesla pilotáž externího hodnocení v odborném vzdělávání

Litva od roku 2022 postupně zavádí peer review jako formu externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy. K jakým závěrům a doporučením dospěla v rámci pilotního projektu?

Číst více

04. září 2024

Ke spolupráci více tíhnou začínající učitelé i soukromé školy, ukazuje výzkum

Jak hodnotí čeští učitelé odborného vzdělávání spolupráci s vedením a kolegy? Spolupráce je celkově z hlediska postojů lépe přijímána na soukromých školách. Pozitivní postoj ke spolupráci s vedením mají především začínající učitelé.

Číst více

27. srpen 2024

Konference Educa 2024: Na cestě k digitálnímu světu zítřka

Přijeďte za námi do Liberce a objevte s námi nepřeberné možnosti herních aktivit ve vzdělávání. Dozvíte se, jak si hrát ve třídě i v přírodě, sami i v kolektivu, s technologiemi nebo bez nich.

Číst více

23. srpen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Zajímá vás, co všechno se chystá v nových rámcových vzdělávacích programech? Potřebujete se ujistit, že jdete s digitálními kompetencemi správným směrem? Přijďte na DIGI roadshow, unikátní inspirativní setkání zástupců škol na třinácti krajských pracovištích NPI.

Číst více