V návaznosti na prodloužení povinné školní docházky Estonsko zavádí změny v odborném vzdělávání. Reforma má snížit počet mladých lidí bez středoškolského vzdělání či kvalifikace.
Estonsko se chystá provést významnou reformu vzdělávání, která spočívá v prodloužení povinné školní docházky o rok. Studující tak budou součástí povinného vzdělávání až do svých 18 let. Reforma přinese změny v odborném vzdělávání a přípravě.
Estonská reforma si klade za cíl řešit:
- rostoucí počet mladých lidí, kteří po ukončení základního vzdělávání nepokračují ve studiu,
- vysokou míru předčasného ukončení studia v prvním ročníku vyššího sekundárního odborného vzdělávání,
- narůstající počet mladých lidí bez kvalifikace.
Umožnit studujícím dosáhnout vyššího vzdělání
Pro současný trh práce není už samotné základní vzdělání dostačující. Jedním z cílů estonské strategie vzdělávání je, aby do roku 2035 dosáhlo alespoň vyššího sekundárního vzdělání 90 % mladých lidí ve věku 20–24 let (v roce 2022 to mělo být 83 %). Cílem reformy je udržet podíl mladých lidí s nízkou úrovní dosaženého vzdělání pod 5 % a zajistit, aby všichni mladí lidé získali vyšší sekundární vzdělání nebo odbornou kvalifikaci.
Aby měli všichni absolventi základních škol přístup k vhodné vzdělávací dráze, budou moci vybírat z pěti možností:
- akademicky zaměřené vyšší sekundární vzdělávání,
- aplikované vyšší sekundární vzdělávání (dříve vyšší sekundární odborné vzdělávání a příprava),
- vzdělávání dospělých,
- odborné vzdělávání,
- přípravné studium.
Přípravné studium je vhodné pro studující, kteří se necítí připraveni pokračovat ve vyšším sekundárním nebo odborném vzdělávání a potřebují podporu při volbě vzdělávací dráhy nebo při zvládání studia.
5 bodů k silnému a atraktivnímu odbornému vzdělávání
V Estonsku je snaha posílit odborné vzdělávání a přípravu coby konkurenceschopnou a atraktivní vzdělávací možnost. Absolventům a absolventkám by měla umožnit přímé uplatnění na trhu práce a v případě zájmu i pokračování ve studiu na vysoké škole. Jaké změny se v této oblasti plánují?
1. Lepší flexibilita a nové způsoby absolvování odborného vzdělávání, prostřednictvím:
- aktualizace vzdělávacích programů na úrovních 2–5 Evropského rámce kvalifikací (EQF),
- uznávání předchozího učení a dříve získaných dovedností,
- plynulejší a lépe ošetřené přechody z přípravného studia a přechody do dalšího studia, ale i přesuny mezi akademicky zaměřeným a aplikovaným středoškolským vzděláváním.
2. Zavedení čtyřletých aplikovaných programů vyššího sekundárního vzdělávání zaměřených na přírodní vědy, technologii, techniku a matematiku (tzv. STEM).
3. Zvýšení podílu všeobecné vzdělávací složky v odborném vzdělávání a přípravě, aby se posílily základní dovednosti studujících a zlepšil jejich přístup k dalšímu studiu, a více volitelných předmětů, aby studující měli příležitosti k rozvoji svých individuálních zájmů.
4. Nastavení legislativního prostředí pro nabídku placeného i bezplatného odborného vzdělávání pro dospělé a sladění odborného vzdělávání s potřebami zaměstnavatelů a prognózami trhu práce.
5. Vytvoření vazby mezi všeobecnými kurzy na vyšší sekundární úrovni a kreditními body používanými v odborném vzdělávání a přípravě a ve vysokoškolském vzdělávání.
Změny se budou týkat žáků a žákyň, kteří nastoupí do 9. ročníku ve školním roce 2025/2026. Do nových čtyřletých programů aplikovaného středoškolského vzdělávání se zájemci budou moci hlásit od školního roku 2025/2026. Všechny vzdělávací programy budou aktualizovány do konce školního roku 2026/2027.
Připravila Martina Kaňáková
ReferNet Estonia, & Cedefop (2024, July 15). Estonia: boosting VET with extended compulsory education. National news on VET
Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika.