V návaznosti na prodloužení povinné školní docházky Estonsko zavádí změny v odborném vzdělávání. Reforma má snížit počet mladých lidí bez středoškolského vzdělání či kvalifikace.

 

Estonsko se chystá provést významnou reformu vzdělávání, která spočívá v prodloužení povinné školní docházky o rok. Studující tak budou součástí povinného vzdělávání až do svých 18 let. Reforma přinese změny v odborném vzdělávání a přípravě.

Estonská reforma si klade za cíl řešit:

  • rostoucí počet mladých lidí, kteří po ukončení základního vzdělávání nepokračují ve studiu,
  • vysokou míru předčasného ukončení studia v prvním ročníku vyššího sekundárního odborného vzdělávání,
  • narůstající počet mladých lidí bez kvalifikace.

Umožnit studujícím dosáhnout vyššího vzdělání

Pro současný trh práce není už samotné základní vzdělání dostačující. Jedním z cílů estonské strategie vzdělávání je, aby do roku 2035 dosáhlo alespoň vyššího sekundárního vzdělání 90 % mladých lidí ve věku 20–24 let (v roce 2022 to mělo být 83 %). Cílem reformy je udržet podíl mladých lidí s nízkou úrovní dosaženého vzdělání pod 5 % a zajistit, aby všichni mladí lidé získali vyšší sekundární vzdělání nebo odbornou kvalifikaci.

Aby měli všichni absolventi základních škol přístup k vhodné vzdělávací dráze, budou moci vybírat z pěti možností:

  • akademicky zaměřené vyšší sekundární vzdělávání,
  • aplikované vyšší sekundární vzdělávání (dříve vyšší sekundární odborné vzdělávání a příprava),
  • vzdělávání dospělých,
  • odborné vzdělávání,
  • přípravné studium.

Přípravné studium je vhodné pro studující, kteří se necítí připraveni pokračovat ve vyšším sekundárním nebo odborném vzdělávání a potřebují podporu při volbě vzdělávací dráhy nebo při zvládání studia.

5 bodů k silnému a atraktivnímu odbornému vzdělávání

V Estonsku je snaha posílit odborné vzdělávání a přípravu coby konkurenceschopnou a atraktivní vzdělávací možnost. Absolventům a absolventkám by měla umožnit přímé uplatnění na trhu práce a v případě zájmu i pokračování ve studiu na vysoké škole. Jaké změny se v této oblasti plánují?

1. Lepší flexibilita a nové způsoby absolvování odborného vzdělávání, prostřednictvím:

  • aktualizace vzdělávacích programů na úrovních 2–5 Evropského rámce kvalifikací (EQF),
  • uznávání předchozího učení a dříve získaných dovedností,
  • plynulejší a lépe ošetřené přechody z přípravného studia a přechody do dalšího studia, ale i přesuny mezi akademicky zaměřeným a aplikovaným středoškolským vzděláváním.

2. Zavedení čtyřletých aplikovaných programů vyššího sekundárního vzdělávání zaměřených na přírodní vědy, technologii, techniku a matematiku (tzv. STEM).

3. Zvýšení podílu všeobecné vzdělávací složky v odborném vzdělávání a přípravě, aby se posílily základní dovednosti studujících a zlepšil jejich přístup k dalšímu studiu, a více volitelných předmětů, aby studující měli příležitosti k rozvoji svých individuálních zájmů.

4. Nastavení legislativního prostředí pro nabídku placeného i bezplatného odborného vzdělávání pro dospělé a sladění odborného vzdělávání s potřebami zaměstnavatelů a prognózami trhu práce.

5. Vytvoření vazby mezi všeobecnými kurzy na vyšší sekundární úrovni a kreditními body používanými v odborném vzdělávání a přípravě a ve vysokoškolském vzdělávání.

Změny se budou týkat žáků a žákyň, kteří nastoupí do 9. ročníku ve školním roce 2025/2026. Do nových čtyřletých programů aplikovaného středoškolského vzdělávání se zájemci budou moci hlásit od školního roku 2025/2026. Všechny vzdělávací programy budou aktualizovány do konce školního roku 2026/2027.


Připravila Martina Kaňáková

ReferNet Estonia, & Cedefop (2024, July 15). Estonia: boosting VET with extended compulsory education. National news on VET


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika


Další aktuality

17. prosinec 2025

Rozvoj dovedností pro život: inspirace a tipy pro vzdělavatele dospělých

Dospělí čelí novým výzvám – od používání technologií po péči o zdraví. Příklady z terénu ukazují, jak jim mohou vzdělavatelé pomoci zvládat změny a rozvíjet dovednosti potřebné v běžném životě.

Číst více

17. prosinec 2025

Objevte 10 inovativních přístupů ve vzdělávání dospělých

Motivace dospělých ke vzdělávání stojí na kreativitě a ochotě hledat nové cesty. Sborník představuje příklady inovativních přístupů, které odpovídají na potřeby lidí v rychle se měnící společnosti.

Číst více

15. prosinec 2025

Sekce Národního metodického kabinetu ladily témata i pravidla tvorby vzdělávacích materiálů

V prvních listopadových dnech proběhla napříč jednotlivými sekcemi NMK série pracovních setkání, které se věnovaly klíčovým krokům souvisejícím s implementací revidovaného RVP.

Číst více

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více