Zde najdete inspiraci pro další témata a oblasti.
SPOLEČNÉ INSPIRACE
Emoční a komunikační rozvoj dítěte v MŠ
Publikace nakladatelství Technické univerzity Liberec nabízí zdarma ke stažení publikaci, která na konkrétních příkladech ukazuje, jak lze pečovat o všestranný a harmonický rozvoj dětí v MŠ se zaměřením na práci s emocemi, jejich vyjadřování a zvládání. Náměty mohou využít také prvostupňoví učitelé.
SPECIFICKÉ PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Nadání v předškolním období si můžeme představit jako soubor vloh a schopností, které umožňují dítěti dosáhnout ve srovnání s vrstevníky nadprůměrných výkonů v určité oblasti nebo více oblastech činností. Vytvářejme dětem adekvátní podporu a odpovídající podmínky pro uplatnění a rozvoj jejich nadání.
Čtenářský koutek v mateřské škole s doporučením na kvalitní tituly vydané po roce 1989
Publikace seznamuje čtenáře s charakteristikou čtenářského koutku, typologií knih a preferovaných žánrů dětí předškolního věku. Součástí publikace jsou i tipy na kvalitní literaturu a náměty inspirativních činností.
Tvořivá hra – metodika tvořivých činností v mateřské škole
Publikace představuje přínosy, pilíře a pravidla tvořivé hry. Nabízí inspiraci k tomu, aby se v mateřských školách více pracovalo s běžnými materiály a nástroji a aby děti měly při tvoření volnost vymýšlet, experimentovat, hrát si. Je vytvořená tak, že cílí na děti a rozvíjí jejich dovednosti, ale zároveň cílí na pedagogy a rozvíjí jejich didaktické uvažování.
Polytechnické dovednosti v MŠ – metodika pro pedagogy
Tato příručka si klade za cíl přispět k tomu, aby pedagogové mateřských škol nenásilně a citlivě zařazovali do vzdělávacího procesu aktivity zaměřené na polytechnickou výchovu dětí. Nabízí řadu postupů, triků a konkrétních návodů, do kterých se můžete společně s dětmi pustit.
Polytechnická výchova v mateřských školách – inspirace, nápady a praktické ukázky
Webinář zaměřený na seznámení s možnostmi realizace polytechnické výchovy v mateřských školách, včetně praktických ukázek. Jeho smyslem je rozvinutí odborných kompetencí učitelů a poskytnutí inspirace.
Adaptace dětí v mateřské škole jako důležitý krok ve vzdělávacím procesu
Příspěvek nabízí zajímavé náměty k přemýšlení o přípravě na vstup dítěte do mateřské školy. Učitelé se mohou inspirovat praktickými doporučeními ohledně spolupráce s rodiči, která je v adaptačním období i před zahájením adaptačního procesu velmi důležitá. Materiály v přílohách mohou sloužit ke komunikaci s rodiči jako prevence případných adaptačních problémů. Jsou ověřené v praxi mateřské školy.
Cílem dokumentu je posilovat vědomí pedagogů, že každé dítě je jiné a má jiné vzdělávací potřeby. Nabízené aktivity v sobě skrývají potenciál založený na různých úrovních obtížnosti.
Virtuální hospitace zaměřená na práci s nadanými dětmi
Cílem videohospitace je ukázat, jakým způsobem lze v mateřské škole pracovat s nadanými a mimořádně nadanými dětmi. Ukázka je zaměřená na podporu rozvoje nadaných dětí. V průběhu dopoledních činností jsou ukázány situace, ve kterých učitelka uplatňuje základní principy práce s nadanými dětmi.
Podpůrná opatření pro vzdělávání žáků se SVP v mateřské škole
Jedním z hlavních témat webináře je podpora potenciálu každého dítěte prostřednictvím individualizace a diferenciace vzdělávání. Diváci se mohou seznámit s možnostmi, které přinášejí různé styly a strategie učení.
Jak se připravit na distanční vzdělávání v mateřské škole
Příspěvek přináší odpovědi na několik zásadních otázek, které si pokládají ředitelé a učitelé v mateřských školách. Představuje hlavní atributy distančního vzdělávání předškolních dětí, ve kterých propojuje povinnosti školy s principy předškolního vzdělávání tak, aby učitelé věděli, jak mohou zabezpečit distanční vzdělávání, a přitom být oporou dětem a jejich rodinám v nelehké situaci.
SPECIFICKÉ PRO PRVOSTUPŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Cíle udržitelného rozvoje s Emou a Štěpánem
Metodická příručka pro výuku o globálních souvislostech pro 1. stupeň ZŠ obsahuje 6 komplexně zpracovaných výukových lekcí k tématům, které vycházejí z cílů udržitelného rozvoje OSN. Lekce jsou určeny pro žáky 3.–5. ročníků.
Kromě samotných videí nabízí ČT edu tematicky zaměřené kolekce doplněné pracovními listy vytvořenými přímo k vybraným videím.
Metodika k průřezovému tématu globálně rozvojové vzdělávání představuje aktivitu, která poskytuje žákům 4. a 5. ročníků příležitost, aby si mohli uvědomit propojenost a vzájemnou provázanost místa, ve kterém žijí, s místy na Zemi, která se jim mohou zdát velmi vzdálená.
Školní zahrada může být místem pro inspiraci, výuku různých předmětů, utužení třídního kolektivu a má zásadní dopad na duševní, i fyzické zdraví učitelů i žáků. Vyprávění Mgr. Andrey Tláskalové může být podnětem, abyste si učení venku sami vyzkoušeli.
Možnosti integrace ve výuce českého jazyka
Metodická příručka představuje praktický nástroj pro učitele, kteří uvažují o integraci jazykové a slohově-komunikační výchovy. Obsahuje 6 konkrétních ukázek lekcí pro žáky 1. stupně.
Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník
Publikace ČŠI je určena zejména učitelům prvního stupně, kteří mohou úlohy využít jako učebního či testového nástroje a mohou si také udělat představu o tom, jak by žáci jejich tříd uspěli v podobném šetření.
TIMSS 2015 – uvolněné úlohy z matematiky a přírodovědy
Publikace ČŠI obsahuje testové úlohy z matematiky a přírodovědy pro 1. stupeň ZŠ doplněné o řadu didaktických komentářů naznačujících, jak je možné s úlohami pracovat přímo ve výuce.
Inspirace pro podporu pohybových dovedností žáků
ČŠI zpracovala metodické doporučení, které představuje několik konkrétních možností rozvoje pohybových aktivit žáků v jejich denním školním režimu.
TIMSS: Inspirace pro rozvoj dovedností – úlohy z matematiky a přírodovědy
Obsah publikace vychází z úloh uvolněných z mezinárodního šetření TIMSS a nabízí konkrétní inspiraci pro rozvoj vybraných témat, jako jsou rovnice, práce s daty či badatelská výuka. Učitelé mohou úlohy využít přímo ve výuce nebo jako hodnotící nástroj.
Desatero zásad úspěšné práce s heterogenní třídou
Když učitel plánuje vzdělávání svých žáků nebo vyučuje, měl by myslet na to, že se žáci ve svých individuálních předpokladech pro učení i při samotném průběhu procesu učení liší. Desatero zásad učitele pro práci s heterogenní třídou shrnuje osvědčené postupy, které učitelé využívají při individualizaci v učitelské praxi.
Učíme v souvislostech na 1. stupni základních škol
Publikace propojuje globální vzdělávání, čtenářskou gramotnost, kritické myšlení s předměty na 1. stupni základní školy. Nabízí 19 lekcí směřovaných k zařazení do konkrétních předmětů. Jednotlivé lekce byly okomentovány odborníky Národního pedagogického institutu ČR a otestovány přímo ve výuce.