Uvedené inspirace jsou určené pro učitele MŠ i 1. stupně ZŠ a poskytují příležitost k získání vhledu do procesu plynulého přechodu mezi danými stupni.

 

Plynulým přechodem z předškolního do základního vzdělávání rozumíme přijetí myšlenky: „Učitel je připraven vzdělávat každé dítě, které do první třídy přichází:“ Ačkoliv mateřská škola směřuje k vyrovnávání vzdělávacích šancí všech dětí, není možné předpokládat, že na počátku školní docházky budou všechny děti na „stejné startovní čáře“.

Inspiromat k plynulému přechodu z MŠ do ZŠ – OrgPad

Inspiromat zpracovaný ve formě myšlenkové mapy nabízí ukázky, jak realizovat jednotlivé fáze přechodu z MŠ do ZŠ v časové posloupnosti. Náměty konkrétních aktivit, které otevřete rozkliknutím jednotlivých buněk, jsou určené jak pro učitele, tak pro zapojení rodičů. Na tvorbě tohoto materiálu se podíleli členové Národního metodického kabinetu a územních metodických kabinetů pro předškolní a prvostupňové vzdělávání IPs Kurikulum (NPI, 2025).

Kognitivní rozvoj s využitím skupinových činností v předškolním vzdělávání (metodika pro pedagogy)

Metodika je určená především učitelům v mateřských školách a klade si za cíl podpořit učitele v oblasti využívání optimálních vzdělávacích strategií pro vyvážený socioemoční a kognitivní rozvoj dětí (nejen) ze sociálně znevýhodněného prostředí. Kromě odborného teoretického textu nabízí i 96 vzdělávacích aktivit.

Podpora dítěte v domácím prostředí (příručka pro rodiče)

Příručku mohou učitelé z mateřských škol nabídnout rodičům. Ti zde naleznou inspiraci pro přípravu podporujícího prostředí, ke stimulaci myšlení, k podpoře zdraví a výživy, utváření pozitivního vztahu k učení a lásky k poznávání. Příručka obsahuje soubor námětů na činnosti, které mohou rodiče s dítětem realizovat doma nebo venku a podpořit tak úspěšný přechod dítěte z mateřské do základní školy.

Adaptační období v 1. ročníku základní školy jako příležitost k usnadnění plynulého přechodu z předškolního do základního vzdělávání

Každý začátek je důležitý. Nástup do základní školy může pro dítě znamenat velkou výzvu plnou očekávání, ale i nervozity a obav z neznámého. Ze strany školy ovlivňuje adaptaci množství nároků, míra odlišnosti od předškolního vzdělávání, školní prostředí a jeho klima, a především lidé ve školním prostředí, tedy učitelé se svou osobností a edukačním stylem a kolektiv spolužáků nejen ve třídě, ale v celé škole. Text je určen nejen učitelům 1. ročníků, kteří mají zásadní vliv na adaptaci dítěte na školní prostředí, ale i pro vedení základních škol, protože průběh adaptačního období ve školách organizačně nastavují.

Jak můžete podpořit své dítě v prvních týdnech školní docházky

Přehledný leták s doporučeními pro rodiče prvňáků můžou využít učitelé 1. ročníku ZŠ a předat ho rodičům při prvním společném setkání.

Zápis do 1. ročníku základní školy jako společenská událost

Zápis dítěte do 1. ročníku základní školy je významným mezníkem v jeho životě. Pocity, které v tomto okamžiku dítě prožívá, ovlivňují jeho očekávání týkající se školní docházky. Proto by měl být zápis událostí, na kterou se bude dítě společně se svými blízkými těšit a později rádo vzpomínat. Materiál přináší doporučení, jak lze připravit motivační část zápisu, a ukázky zápisů ze šesti základních škol.

Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do školy

Materiál je věnován především rodičům dětí před nástupem do základní školy. Je přílohou dokumentu Informace k organizaci zápisů k povinné školní docházce (MŠMT) a nahrazuje dříve používané Desatero pro rodiče vydané v roce 2016.

Aby byl přechod z mateřské do základní školy plynulý

Online setkání nabízí užitečné informace pro učitele v mateřských školách i 1. ročnících základních škol, a přispívá tak ke sblížení jejich názorů na vzdělávání dětí, na přípravu dětí do školy a plynulý přechod z mateřské školy do základní.

SPOLU na grafomotoriku

Grafomotorika je opakovaně předmětem zájmu, zvláště pokud přemýšlíme o přechodu dítěte z mateřské do základní školy. Abychom si pohled na grafomotoriku nezužovali na představu papíru a tužky, připravili jsme pro vás sérii krátkých videí, ve kterých se dozvíte, co vše se skrývá pod tímto pojmem a jak prakticky grafomotoriku u dětí rozvíjet. Videa jsou připravená jako nabídka pro rodiče, ale najdou zde inspiraci i učitelé.

Soubor videí SPOLU

Soubor krátkých videí, ve kterých přibližujeme možnosti, jak můžeme podpořit rozvoj svého dítěte v domácím prostředí. Pozornost je věnována jednoduchým každodenním činnostem, při kterých můžeme společně trávit čas a zároveň vytvářet svému dítěti nové příležitosti k rozvoji, podporovat dětskou zvídavost, manuální zručnost, obratnost i další kompetence, důležité například pro přechod z mateřské do základní školy.

Minimetodiky pro předškolní vzdělávání

Minimetodiky stručně představují hlavní zásady, které se vztahují k rozvoji čtenářské, matematické, přírodovědné a digitální gramotnosti. Popisují konkrétní činnosti, které rozvíjení těchto gramotností podporují. Učitelům mohou pomoci v navazování spolupráce s rodiči, pro které mohou být minimetodiky osvětovým materiálem.

Jak zvládnout nástup do 1. třídy

Jak se připravit na jedno z nejdůležitějších období života dítěte? Co všechno dítě čeká a jak to nejlépe společně zvládnout?

Jak správně držet tužku

Grafomotorika, to není jen příprava na psaní a držení psacího náčiní.

Další aktuality

03. říjen 2025

Rakousko: učňovská vzdělávací platforma

Rakouská platforma Wîse up nabízí vzdělávací obsah na podporu duálního odborného vzdělávání. Ucelené digitální programy pro učně a učnice posilují flexibilitu a individuální přístup k profesní přípravě.

Číst více

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více

30. září 2025

Začínáme se seriálem podcastů na téma mediální výchovy

Seriál přinese rozhovory s osobnostmi z prostředí médií, škol i odborných institucí. Cílem je otevřeně a srozumitelně mluvit o tom, jak děti a mladí lidé čelí informačním nástrahám a jak jim školy mohou pomoci.

Číst více

29. září 2025

Nové číslo EduRevue se zaměřuje na klíčové kompetence a základní gramotnosti v novém kurikulu

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

19. září 2025

Polské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Polsku.

Číst více