Jak přistoupit k rozvoji dovedností pro život u dospělých v České republice? Sborník zahraničních příkladů dobré praxe přináší inspiraci z evropských zemí.

Ilustrační foto

Rozvoj životních dovedností dospělých je zásadní pro to, aby se jednotlivci dokázali uplatnit v pracovním, společenském i osobním životě a uměli si poradit v běžných životních situacích. Může jít například o schopnost pečovat o své fyzické a duševní zdraví i zdraví ostatních, zvládat finanční záležitosti, kriticky myslet a vyhodnocovat informace, účastnit se života komunity, zapojovat se do občanské společnosti či chránit životní prostředí. Osvojení a rozvinutí životních dovedností zlepšuje vyhlídky jednotlivce na šťastný, produktivní a naplňující život, což se promítá i do života komunit a celé společnosti.

Projekt Evropská agenda pro učení dospělých popsal vybrané evropské příklady dobré praxe v oblasti rozvoje životních dovedností nebo jejich určitého segmentu. Zahrnují přístupy ze Slovenska, Itálie, Irska, Spojeného království, Řecka a Slovinska, ale i projekty Evropské unie realizované v rámci programu Erasmus+. Sborník zahraničních přístupů je určen zejména vzdělavatelům dospělých, ale i dalším aktérům v oblasti celoživotního učení.

Stáhněte si Sborník zahraničních příkladů dobré praxe pro oblast podpory dovedností pro život u dospělých

Dospělí lidé často získávají životní dovednosti nahodile v průběhu života, prostřednictvím zkušeností v každodenním životě. Osvojení dovedností je vyvoláno aktuální potřebou nebo požadavky konkrétní situace. Jelikož se mnozí dospělí zdráhají vstupovat do kurzů či vzdělávacích aktivit, které jim připomínají školní vzdělávání, je vhodné usměrňovat utváření a rozvoj životních dovedností v rámci neformálního vzdělávání. Velký potenciál proto představují různé organizace (nestátní neziskové organizace, firmy, knihovny aj.), které dospělým nabízejí vzdělávací aktivity nebo poradenství. Tyto organizace mohou rozpoznat potřeby dospělých v konkrétní oblasti a nabídnout jim podporu.

Příklady dobré praxe zahrnuté ve sborníku mohou podpořit diskuzi o efektivním využívání principu celoživotního učení a zvyšovat povědomí o možných přístupech při rozvíjení životních dovedností dospělých. Mohou také sloužit jako inspirace pro rozvíjení aktivit na národní, regionální či místní úrovni.

Chcete se dozvědět více o dovednostech pro život?


Foto od Ryan Snaadt na Unsplash


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?

Další aktuality

02. prosinec 2024

Předčasné odchody ze vzdělávání lze zmírnit s nástroji Cedefopu

Předčasné odchody ze vzdělávání jsou v Česku problém hlavně v souvislosti se sociálním znevýhodněním žáků a žákyň. Jak situaci zlepšit? Osvědčené přístupy z Evropy nabízí platforma Cedefopu.

Číst více

29. listopad 2024

Vychází nová EduRevue. Stáhnout v PDF si ji můžete už nyní

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla? Kurikulum pro 21. století.

Číst více

22. listopad 2024

Na konferenci Euroguidance jsme vyhlásili vítěze Národní ceny kariérového poradenství

Gratulujeme všem oceněným za rok 2024 a ostatním účastníkům děkujeme za velmi kvalitní příspěvky, které do soutěže přihlásili.

Číst více

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více