Jak přistoupit k rozvoji dovedností pro život u dospělých v České republice? Sborník zahraničních příkladů dobré praxe přináší inspiraci z evropských zemí.

Ilustrační foto

Rozvoj životních dovedností dospělých je zásadní pro to, aby se jednotlivci dokázali uplatnit v pracovním, společenském i osobním životě a uměli si poradit v běžných životních situacích. Může jít například o schopnost pečovat o své fyzické a duševní zdraví i zdraví ostatních, zvládat finanční záležitosti, kriticky myslet a vyhodnocovat informace, účastnit se života komunity, zapojovat se do občanské společnosti či chránit životní prostředí. Osvojení a rozvinutí životních dovedností zlepšuje vyhlídky jednotlivce na šťastný, produktivní a naplňující život, což se promítá i do života komunit a celé společnosti.

Projekt Evropská agenda pro učení dospělých popsal vybrané evropské příklady dobré praxe v oblasti rozvoje životních dovedností nebo jejich určitého segmentu. Zahrnují přístupy ze Slovenska, Itálie, Irska, Spojeného království, Řecka a Slovinska, ale i projekty Evropské unie realizované v rámci programu Erasmus+. Sborník zahraničních přístupů je určen zejména vzdělavatelům dospělých, ale i dalším aktérům v oblasti celoživotního učení.

Stáhněte si Sborník zahraničních příkladů dobré praxe pro oblast podpory dovedností pro život u dospělých

Dospělí lidé často získávají životní dovednosti nahodile v průběhu života, prostřednictvím zkušeností v každodenním životě. Osvojení dovedností je vyvoláno aktuální potřebou nebo požadavky konkrétní situace. Jelikož se mnozí dospělí zdráhají vstupovat do kurzů či vzdělávacích aktivit, které jim připomínají školní vzdělávání, je vhodné usměrňovat utváření a rozvoj životních dovedností v rámci neformálního vzdělávání. Velký potenciál proto představují různé organizace (nestátní neziskové organizace, firmy, knihovny aj.), které dospělým nabízejí vzdělávací aktivity nebo poradenství. Tyto organizace mohou rozpoznat potřeby dospělých v konkrétní oblasti a nabídnout jim podporu.

Příklady dobré praxe zahrnuté ve sborníku mohou podpořit diskuzi o efektivním využívání principu celoživotního učení a zvyšovat povědomí o možných přístupech při rozvíjení životních dovedností dospělých. Mohou také sloužit jako inspirace pro rozvíjení aktivit na národní, regionální či místní úrovni.

Chcete se dozvědět více o dovednostech pro život?


Foto od Ryan Snaadt na Unsplash


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?

Další aktuality

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více

31. říjen 2024

Instituce spojují síly pro rovný přístup a kvalitní vzdělávání  

K Memorandu o spolupráci v ukončování etnické segregace ve školství se připojilo také Ministerstvo pro místní rozvoj. V rámci memoranda se MŠMT spolu s partnery zavázalo poskytovat cílenou podporu zřizovatelům škol v lokalitách, které jsou nejvíce ohroženy možnou segregací.

Číst více

24. říjen 2024

Jaké jsou klíčové aktivity Národního metodického kabinetu v novém školním roce

Národní metodický kabinet pokračuje v podpoře českých škol při implementaci revidovaného kurikula. Mezi jeho hlavní činnosti patří tvorba ilustrativních vzdělávacích materiálů, systematické další vzdělávání učitelů a rozvoj učících se komunit.

Číst více