Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

 

Individuální vzdělávací účty usnadňují dospělým přístup ke vzdělávacím příležitostem tím, že poskytují finanční podporu. Zvyšují tak motivaci dospělých k dalšímu vzdělávání.

V posledních letech se staly individuální vzdělávací účty důležitým tématem pro tvůrce politik zejména v souvislosti s doporučením Rady EU o individuálních vzdělávacích účtech z roku 2022. Doporučení představilo ambicióznější koncepci vzdělávacích účtů: pojímá je jako způsob distribuce individuálních vzdělávacích poukázek, které jsou určené všem dospělým v produktivním věku.

Tyto vzdělávací poukázky jsou přenositelné a lze je v průběhu času kumulovat, což dospělým umožňuje vybrat si vzdělávání vedoucí k uplatnění na trhu práce, kariérové poradenství nebo si zajistit validaci (tj. ověření) předchozího učení.

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop) v návaznosti na doporučení Rady podporuje země EU v tvorbě znalostní základny, ze které bude možné čerpat při vytváření a zavádění individuálních vzdělávacích účtů.

První poznatky ze studie o individuálních vzdělávacích účtech

Cedefop připravuje studii, která zkoumá potenciál individuálních vzdělávacích účtů v pěti členských státech EU – Německu, Estonsku, Irsku, Nizozemsku a Rakousku. Mechanismy financování vzdělávání dospělých v těchto zemích jsou poměrně složité, přičemž individuální vzdělávání dospělých je v nich podporováno z veřejných zdrojů. Složitost již existujících mechanismů představuje výzvu pro zavedení individuálních vzdělávacích účtů tak, aby se nepřekrývaly se stávajícími finančními nástroji.

Podle studie Cedefopu jsou pro zavádění individuálních vzdělávacích účtů příznivější země, které kombinují financování na straně nabídky (různé fondy, programy atd.) s několika osvědčenými nástroji (např. poukázky, stipendia) podporujícími individuální vzdělávání dospělých na straně poptávky. Tyto nástroje stimulující poptávku jsou například v Rakousku, Německu či Nizozemsku využívány na regionální nebo lokální úrovni a zaměřují se na konkrétní skupiny dospělých. Méně příznivé podmínky pro zavádění individuálních vzdělávacích účtů skýtají země, kde převládají mechanismy financování na straně nabídky, jako je Estonsko a Irsko.

Ilustrační obrázek: financování individuálních vzdělávacích účtů

Jaké mají země zkušenosti?

Z případových studií jednotlivých zemí zapojených do studie vyplývají zajímavé postřehy:

  • V Nizozemsku do nedávna fungoval model pro financování vzdělávání dospělých STAP, který se blížil koncepci individuálních vzdělávacích účtů. Nizozemská zkušenost poukazuje na potřebu zavádět podobná opatření postupně, začít v malém měřítku na základě dostupných rozpočtů a zajistit přísné zajištění kvality pro vzdělávací programy a poskytovatele.
  • V Rakousku existuje na národní úrovni model financování na straně poptávky (FacharbeiterInnenstipendium), který se podobá individuálním vzdělávacím účtům a který zajišťuje veřejná služba zaměstnanosti. Souběžně zde fungují také různé regionální nástroje na bázi individuálních vzdělávacích účtů poskytované spolkovými zeměmi.
  • Německo má dlouholeté zkušenostmi s celou řadou národních a regionálních schémat financování na straně poptávky (většinou na základě poukázek) a s reformami zohledňujícími socioekonomické změny.
  • V Estonsku hrají hlavní roli osvědčené mechanismy financování na straně nabídky, kvůli čemuž je systém méně vhodný pro zavádění nových nástrojů financování na straně poptávky, jako jsou individuální vzdělávací účty.
  • V irském systému je vzdělávání dospělých z velké části hrazeno z národního vzdělávacího fondu, který je financován z příspěvků podniků. Dominují zde strategie financování na straně nabídky, což omezuje prostor pro doplňkové zavedení individuálních vzdělávacích účtů.

Chcete se dozvědět více?


Připravila Aneta Vencovská

Cedefop (2024, December 11). Fostering greater participation in adult learning – the role of Individual Learning Accounts.


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

15. říjen 2025

Pozvánka na konferenci: Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých

Zveme vás na konferenci Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých, která se uskuteční 12. listopadu v Praze. Akce představí inspirativní organizace, které propojují učení se zážitkem, komunitou a nevšedními metodami.

Číst více

13. říjen 2025

Mezinárodní vzdělávací událost tohoto podzimu se jmenuje Future Port Youth 2025

Globální technologická konference v angličtině se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.

Číst více

03. říjen 2025

Rakousko: učňovská vzdělávací platforma

Rakouská platforma Wîse up nabízí vzdělávací obsah na podporu duálního odborného vzdělávání. Ucelené digitální programy pro učně a učnice posilují flexibilitu a individuální přístup k profesní přípravě.

Číst více

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více

30. září 2025

Začínáme se seriálem podcastů na téma mediální výchovy

Seriál přinese rozhovory s osobnostmi z prostředí médií, škol i odborných institucí. Cílem je otevřeně a srozumitelně mluvit o tom, jak děti a mladí lidé čelí informačním nástrahám a jak jim školy mohou pomoci.

Číst více