V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

 

Technologický pokrok a související změny na trhu práce znamenají, že mnoho profesí zanikne a nové teprve vzniknou. Tento trend zasáhne především pracovní místa s nízkou úrovní kvalifikace. I z toho důvodu se klade čím dál větší důraz na všeobecné a průřezové dovednosti (např. čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost), které jsou klíčové nejen pro uplatnitelnost na trhu práce, ale i pro plnohodnotné zapojení jedince do společnosti.

Život s nízkou úrovní základních dovedností

Mezinárodní výzkum dospělých (PIAAC) z roku 2013 ukázal, že 12 % dospělých v České republice má zásadní problém se čtenářskou gramotností. A stejné procento si jen obtížně poradí s matematikou. V oblasti digitálních dovedností dosahovalo podprůměrných výsledků více než 40 % dospělých Čechů. (Výsledky nejnovějšího šetření PIAAC se očekávají na konci roku 2024.)

Někteří dospělí mohou mít například problém porozumět instrukcím v manuálu, získat potřebné informace z textu nebo pochopit jeho hlavní sdělení, spočítat si úrokovou sazbu nebo se přes internet objednat na úřad. Nedostatečná úroveň základních dovedností způsobuje problémy po pracovní i osobní stránce, včetně zapojení do rodinného, komunitního a občanského života společnosti. Šetření Labour Force Survey navíc ukazuje, že účast dospělých na dalším vzdělávání se v ČR nezvyšuje (v roce 2011 to bylo 11,6 %, v roce 2023 9,9 %). A nejméně se dalšího vzdělávání účastní právě ty skupiny dospělých, které by z něj mohly mít největší užitek, včetně lidí s nízkou úrovní základních dovedností.

Ilustrační foto

Inspirace a nápady pro vzdělavatele

Přestože v České republice se některé iniciativy zaměřují zejména na podporu digitálních dovedností, celkově u nás nenalézáme v dostatečné míře programy pro rozvoj základních dovedností dospělých. Překlenout mezeru v nabídce vzdělávání v oblasti základních dovedností dospělých může pomoci materiál vytvořený v Národním pedagogickém institutu ČR. Jeho cílem je inspirovat vzdělavatele dospělých (ale i tvůrce vzdělávacích politik) k zahrnutí rozvoje základních dovedností do vzdělávacích programů. Materiál čerpá z příkladů dobré praxe ze zahraničí i z České republiky.

Stáhněte si materiál Možnosti zapracování témat základních dovedností do vzdělávacích programů pro dospělé

Kam začlenit rozvoj základních dovedností v ČR?

Příležitosti k působení na dospělé mají v současných podmínkách zejména různé organizace, které dospělým nabízejí vzdělávací aktivity nebo poradenství. Tyto organizace mohou rozpoznat potřeby dospělých v oblasti rozvoje základních dovedností a nabídnout jim podporu. Ta může mít různé podoby:

  1. Vzdělávací programy: Základní dovednosti dospělých lze rozvíjet prostřednictvím speciálně zaměřených vzdělávacích programů. Další možností je začlenění prvků rozvoje základních dovedností do stávajících aktivit a služeb vzdělavatele.
  2. Firemní vzdělávání: Na pracovišti lze cíleně zjišťovat potřeby pracovníků a včas zachytit jejich mezery v základních dovednostech. Rozvoj vybraných dovedností je následně možné přímo začlenit do vzdělávacích a pracovních aktivit.
  3. Celoživotní poradenství: Komplexně pojaté poradenství může hrát zásadní roli při začlenění jednotlivců s nízkou úrovní základních dovedností do pracovního života a setrvání na trhu práce a může zamezit jejich sociálnímu vyloučení. V rámci celoživotního poradenství mohou dospělí najít novou perspektivu, reflektovat dovednosti, které již mají, a vybrat si vhodné vzdělávání odpovídající jejich potřebám.

Prozkoumejte materiál Možnosti zapracování témat základních dovedností do vzdělávacích programů pro dospělé a získejte další informace o benefitech základních dovedností i nápady na jejich rozvoj.

Chcete se dozvědět více o základních dovednostech?


Foto od Centre for Ageing Better na Unsplash


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více